научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Библиотекарь-педагог в контексте изменения парадигмы высшего образования (пер. с англ. Анастасии Смирновой)

  • Аннотация
  • Об авторах
  • Список цитируемой литературы
Описаны основные направления деятельности библиотекаря-педагога, а также причинно-следственные связи между ними. Секторы деятельности очерчены при помощи теории полей. В рамках теории полей основные направления деятельности библиотекаря-педагога были разделены на 4 сектора: высшие учебные заведения, университетские библиотеки, учебные центры и информационная грамотность. Основные направления деятельности, равно как и причинно-следственные связи между ними, анализируются в контексте изменения парадигмы высшего образования.
  • Григас Винцас
  • Joint declaration on harmonization of the architecture of the European higher education system by the four Ministers in charge for France, Germany, Italy and the United Kingdom. Paris, 1998. May 25. URL: http: // www. bologna. msmt. cz (дата обращения 26. 03. 2011).
  • The Bologna Declaration: Joint declaration of the European Ministers of Education. Bologna. URL: http: // www. bologna-bergen2005.no (дата обращения 12. 03. 2011).
  • Svarbiausi Bolonijos proceso dokumentai 2009-2010: Lietuvos Respublikos Švietimo ministerija. 2010.
  • Lewin K. Lauko Teorija Socialiniuose Moksluose: rinktiniai teoriniai straipsniai: Atviros Lietuvos knyga: ALK. Vilnius: Vilniaus univ. Specialiosios psichol. laboratorija, 2007. P. 11.
  • Bewick L., Corrall S. Developing librarians as teachers: a study of their pedagogical knowledge // J. of librarianship and inform. science. 2010.
  • Botts C. B., Emmons M. Developing teaching competencies for instructors in the academic library - a case study // Public services quarterly. 2002. Vol. 1, № 3. P. 65.
  • Bundy A. Information Literacy: The Key Competency for the 21st century // Proceedings of the IATUL Conference, Univ. Library of Pretoria, South Africa, 1-5 June, 1998. Pretoria, 1998.
  • Kilcullen M. Teaching librarians to teach: recommendations on What We Need to Know // Reference services rev. 1998. Vol. 26, № 2. P. 7-18.
  • Meulemans Y. N., Brown J. Educating instruction librarians: a model for libr. and inform. science education // Research strategies. 2001. Vol. 18, № 4. P. 253-264.
  • Peacock J. A. Teaching skills for teaching librarians: postcards from the edge of the educational paradigm. [2001]. URL: http: // eprints. qut. edu. au (дата обращения 26. 03. 2011).
  • Walter S. Librarians as teachers: a qualitative inquiry into professional identity // College & research libr. 2008. Vol. 69, № 1. P. 51-71.
  • Baruchson-Arbib S., Bronstein J. A View to the future of the library and information science profession: a Delphi study // J. of the Amer. soc. for inform. science and technology. 2002. Vol. 53, № 5. P. 397-408.
  • Clyde L. A. An instructional role for librarians: an overview and content analysis of job advertisements // Australian acad. & Research libr. 2002. Vol. 33, № 3. P. 150-167.
  • Mbabu L. G. Curricula introducing information literacy courses alongside instructional classes. URL: http: // deepblue. lib. umich. edu (дата обращения 12. 03. 2011).
  • Standards of professional excellence for teacher librarians / Australian Libr. and Inform. Assoc. [2005]. URL: http: // www. asla. org. au (дата обращения 12. 03. 2011).
  • Standards for Proficiencies for Standards for Instruction Librarians and Coordinators / Amer. Libr. Assoc. [2008]. URL: http: // www. ala. org (дата обращения 12. 03. 2011).
  • Alvite L., Barrionuevo L. Libraries for Users: services in academic libraries. Oxford: Chandos publ., 2010. 204 p.
  • Alvite L., Barrionuevo L. Libraries for users: services in acad. librar. Oxford: Chandos publ., 2010. P. 21.
  • Ibid.
  • Andretta S. Information Literacy: a practitionier s guide. Oxford: Chandos publ., 2005. 208 p.
  • Red J. R. G., Red J. C. Access, delivery, performance: the future of libraries without walls: a festschrift to celebrate the work of prof. Peter Brophy. London: Facet publ., 2009.
  • Jackson M., Shenton A. K. Independent learning areas and student learning // J. of librarianship and inform. science. 2010. Vol. 42, № 4. P. 215-223.
  • Peacock J. A. Op. cit.
  • Lupton M. The learning connection: inform. literacy and the student experience. [2004]. P. 89. URL: http: // eprints. qut. edu. au (дата обращения 07. 03. 2011).
  • Bruce C. The Seven faces of information literacy. Adelaide: Auslib Press Pty Ltd., 1997.
  • Lemke C. EnGauge 21 century skills: literacy in the digital age. Los Angles, 2002. URL: http: //www.metiri.com <http://www.metiri.com> (дата обращения 11.11.2011).
  • Catts R., Lau J. Towards Information Literacy Indicators. Paris: UNESCO, 2008.
  • Alvite L., Barrionuevo L. Op. cit.
  • Lloyd A. Information literacy landscapes: inform. literacy in education, workplace and everyday contexts. Oxford [etc.]: Chandos publ., 2010. 192 p.
Авторы: Григас Винцас
Рубрика: Нет рубрики
Страницы: 63-66
УДК:
DOI:
Ключевые слова:
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь