научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Concept of art method and its actualization in teaching of art history

  • Annotation
  • Authors
  • List of references
«Art method» is one of the fundamental concepts of Marxist-Leninist aesthetics and the Soviet theory of literature. Its significance in connection with socialist realism led to the formation of a special scientific branch. The study of the art method was applied in the USSR also in the field of art and architecture. The tradition of using the term «art method» continues in Russia in the 21st century. Obviously, this formerly ideological concept has a real scientific and analytical potential. At present, it is necessary to clarify the content of the term and actualize it in the methodological training of art historians. Modern analysis of the art method, as before, is aimed at exploring the content aspects of artworks. Particular objectives of this analysis: the research of the relationship art to nature and social reality; the implementation of typical art tasks in the work of the artist or art style; correlation between the theoretical program and practice in art and architecture.
  • Омельяненко Мария Валерьевна
  • Громов Е. С. Творческий метод: фантом или реальность? // Современное искусствознание: методол. проблемы. Москва: Наука, 1994. С. 137-157.
  • Творческий метод. Москва: Искусство, 1960. 344 с.
  • Каган М. С. Лекции по марксистско-ленинской эстетике. Ленинград: Ленингр. гос. ун-т, 1971. 766 с.
  • Волков И. Ф. Творческие методы и художественные системы. Москва: Искусство, 1978. 264 с.
  • Вайман С. Т. О художественном методе // Современное искусствознание: методол. проблемы. Москва: Наука, 1994. С. 157-188.
  • Михайлов А. В. О методе в искусстве // Современное искусствознание: методол. проблемы. Москва: Наука, 1994. С. 189-204.
  • Избавление от миражей: соцреализм сегодня. Москва: Совет. писатель, 1990. 413 с.
  • Муриан В. Эстетический идеал и художественный метод // Творческий метод. Москва: Искусство, 1960. С. 134-167.
  • Знамеровская Т. П. Направление, творческий метод и стиль в искусстве. Ленинград: О-во «Знание» РСФСР, 1975. 39 с.
  • Сучков Б. Л. Исторические судьбы реализма: размышления о творческом методе. Москва: Совет. писатель, 1977. 526 с.
  • Современное искусствознание: методол. проблемы. Москва: Наука, 1994. 256 с.
  • Соцреалистический канон. Санкт-Петербург: Акад. проект, 2000. 1036 с.
  • Лисаковский И. Н. Художественная культура: термины, понятия, значения. Москва: Рос. акад. гос. службы, 2002. 238 с.
  • Авсиян О. А. Натура и рисование по представлению. Москва: Изобраз. искусство, 1985. 151 с.
Authors: Omel’yanenko Mariya Valer’evna
Рубрика: Высшее профессиональное образование. Педагогика высшей профессиональной школы 143500
Pages: 110-114
УДК: 7.072:001.8
DOI: 10.30725/2619-0303-2018-3-110-114
Keywords: teaching of art history, methodology of art history, artist’s method, theory of art method, artist’s method research, reality in art, relation of art to nature, method in art, style in art
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь