научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Collecting of art in China: alternative tradition

  • Annotation
  • Authors
  • List of references
The article investigates a phenomenon of collecting by considering Chinese cultural artifacts as an example. The collecting, based on reverence of cultural inheritance and art activity, became one of unique traditions in Chinese culture. Collecting of ancient items and art works was a privilege of Emperor s family members, aristocrats and intellectual scientists. Development of collecting gave rise to emergence of art connoisseurs and expert activity, special forms of exposition and storage of collection materials. Written historical evidence regarding collecting in China are considered equally with unique monuments of painting and applied art from museum collections of Emperor s Palace in Peking (Beijing) and Thai Bay (Taiwan). The data presented in this article is aimed to correct the current concept of development of the collecting, which was predominantly based on Western European records. Therefore, the reader is able to make a conclusion on fruitful interpretation of the collecting in terms of intercultural dialogue.
  • Балаш Александра Николаевна
  • The cultures of collecting / John Elsner, Roger Cardinal, ed. London: Reaktion book, 1997. 312 p.
  • Camille M., Rifkin A. Other objects of desire. Collectors and collecting queerly / The Association of art historians. London: Blackwell Publishers Ltd., 2001. 160 p.
  • Бернштейн Б. Визуальный образ и мир искусства: ист. очерки. СПб.: Петрополис, 2006. С. 525-526.
  • Кравцова М. Е. Институт частного коллекционирования и его место в художественной культуре традиционного Китая // Мировая художественная культура. История искусства Китая: учеб. пособие / М. Е. Кравцова. СПб.: Лань: Триада, 2004. С. 301-303.
  • Ученый муж. Первый лист из альбома «Лидай хуафу». Неизвестный мастер. Южная Сун. XIII в. // Гос. музей Гугун, Тайбэй, Тайвань. Пост.: быв. импер. собр.: эл. каталог: URL: http://www. npm. gov. tw/en/collection/selections (дата обращения 27.12.2010).
  • Reinventing the Past: Archaism and Antiquarianism in Chinese Art and Visual Culture / Hung Wu, ed., introduction. Chicago: Center for the Art of East Asia, University of Chicago, 2010. 384 p.
  • Кравцова М. Е. Указ. соч. C. 550.
  • Там же. С. 562.
  • Завадская Е. В. Мудрое вдохновение Ми Фу (1052-1107). М.: Наука, 1983. С. 81.
  • Там же. C. 83-84.
  • Там же. С. 92.
  • Завадская Е. В. Указ. соч. C. 94, 97.
  • Самосюк Г. Го Си. М.: Искусство, 1978. С. 7-8.
  • Завадская Е. В. Указ. соч. С. 115.
  • Там же. С. 106.
  • Там же. С. 111.
  • Там же.
  • Ду Цзинь. Любование антиквариатом. Посл. треть XV в. // Нац. дворцовый музей, Тайбэй, Тайвань: эл. кат.: URL: http://www. npm. gov. tw/en/collection (дата обращения 27.12.2010).
  • The Transition from Palace to Museum: The Palace Museum s Prehistory and Republican Years / China Heritage Project, The Australian National University: URL: http: www. chinaheritagequarterly.org (дата обращения 25.12.2010).
  • Самосюк Г. Указ. соч. С. 7-8.
  • Многосекционная раздвижной короб из бамбука для антиквариата. Цин, XVIII в. // Нац. Дворцовый музей,Тайбэй, Тайвань: эл. кат.: URL: http://www. npm. gov. tw/en/collection/selections_02. htm?docno=174&catno=12 (дата обращения 27.12.2010).
  • Цин, XVIII в. // Нац. дворцовый музей, Тайбей, Тайвань: эл. кат.: http://www. npm. gov. tw/en/collection (27.12.2010).
Authors: Balash Aleksandra Nikolaevna
Рубрика: Нет рубрики
Pages: 25-31
УДК:
DOI:
Keywords:
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь