научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Library pedagogy as profile discipline for preparation of bachelors

  • Annotation
  • Authors
  • List of references
A detailed characteristic of the educational discipline «Library pedagogy» is given for the first time; the discipline is taught at the chair for Library science and theory of reading, the Library and Information faculty of the Saint Petersburg State Institute of Culture. The article describes the focus of the discipline on the formation of librarian’s future readiness for using psychological-pedagogical approaches and methods in the library and information service of various user groups and ability to implement libraries in educational and cultural programs. The contents of the educational course of library pedagogy, which includes topics related to the activities of the school teacher-librarian, the guidance of reading, and the contribution of individual scholars of library science to the formation and development of library pedagogy, is disclosed. The emphasis is placed that studying library pedagogy, students consider library as pedagogical system, which carries out upbringing and enlightenment of users. The pedagogical aspect is peculiar to all processes which are occurring in this system, thus library pedagogy is present in all kinds of activity of the library. It is implemented not only in direct communication, in the process of library and information services, but also indirectly, through the formation of a fund, library design, etc.
  • Крейденко Владимир Семенович
  • Андреева Юлия Федоровна
  • Библиотековедение: общий курс: учебник / С. А. Басов и др.; науч. ред. А. Н. Ванеев, М. Н. Колесникова. Санкт-Петербург: Профессия, 2013. 240 с.
  • Тихомирова И. И. На путях к возрождению библиотечной педагогики // Шк. б-ка. 2009. № 9/10. С. 81-88.
  • Библиотечная энциклопедия / Рос. гос. б-ка. Москва: Пашков дом, 2007. 1300 с.
  • Иванова Г. А. Библиотечная педагогика: учеб. пособие. Москва: Моск. гос. ин-т культуры, 2015. 224 с.
  • Современная библиотека в информационно-коммуникационной среде: монография / В. В. Брежнева и др.; под ред. А. В. Соколова. Санкт-Петербург: С.-Петерб. гос. ин-т культуры, 2016. 384 с.
  • Опарина Н. П. Педагогическая направленность профессиональной деятельности детского библиотекаря: учебное пособие. Самара: Самар. гос. ин-т культуры, 2016. 181 с.
  • Экологическое воспитание детей и подростков: партнерство школ и библиотек: науч.-практ. ст. и метод. разраб. / науч. ред. Г. В. Варганова. Москва: Рус. шк. библ. ассоц., 2017. 312 с.
  • Тихомирова И. И. Библиотечная педагогика или воспитание книгой: руководство чтением в структуре библиотечной педагогики, чтение школьников, психологические основы педагогики детского чтения, библиотечные ресурсы педагогики детского чтения: учеб.-метод. пособие для библиотекарей, работающих с детьми. Санкт-Петербург: Профессия, 2011. 383 с.
  • Ванеев А. Н. Библиотековедение в России конца XX в.: учеб. пособие. Санкт-Петербург: Профессия, 2007. 248 с.
Authors: Kreidenko Vladimir Semenovich
Andreeva Yulia Fedorovna
Рубрика: Без названия
Pages: 170-174
УДК: 02:378.016
DOI:
Keywords: library pedagogy, library and information education, teaching of library and information disciplines, teacher-librarian, library and pedagogical activity, academic discipline, LIS
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь