научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Objects of Russian cultural heritage as educational resource

  • Annotation
  • Authors
  • List of references
The modern system of humanitarian education actively refers to national cultural heritage in teaching practice in the development of professional skills. Art studies of the 21st century, in contrast to the era of the domination of the classical methods of analysis of objects of art, acquires a complex form, characterized by multiple layers and dynamics of interdisciplinary links. Traditional structure of science is changing, a set of disciplines related to art history approaches to the material under study, however, focused on different type of contacts with the audience on different type of interpreter. Exhibition activity of gallery and the practice of the last decades give rise to the phenomenon of «mediation», which replaced the traditional shape of the tour. The specialist should be a psychologist to possess the principles of audience management, a basic knowledge of art history becomes secondary. Working with different gender groups highlights the relevance of art (and not only the museum) pedagogy their methods and techniques. In the publications of the 21st century type, aesthetic-philosophical or copyright essay prevails over the historical material and on the analytical works of the classical sense. Due to the nature of publication activity and because of the new types of communication in the artistic environment, changes of media type and transformation of the format of the periodical, art criticism gives way to art journalism. The transformation of the structure of art history on the one hand is connected with the peculiarities of the modern humanities, is included in an integrated communication system, on the other hand, it is due to the interdisciplinary nature of the research, audience expansion and the emergence of a new type of a perceiving subject-oriented visual practices new forms of art and media.
  • Арутюнян Юлия Ивановна
  • Арутюнян Ю. И. Методологические проблемы искусствоведения в контексте современного гуманитарного образования // Тр. С.-Петерб. гос. ин-та культуры. 2013. Т. 200: Педагогика высшей школы: интерактивные технологии в образовании и культуре. С. 174-186.
  • Демшина А. Ю. Институциональный подход в современных технологиях обучения искусствоведов // Вестн. С.-Петерб. гос. ун-та культуры и искусств. 2015. № 2 (23). С. 118-120.
  • Арутюнян Ю. И. Искусство и искусствоведение в системе современного гуманитарного образования // Вестн. С.-Петерб. гос. ун-та культуры и искусств. 2016. № 3 (28). С. 164-168.
  • Демшина А. Ю. Образовательные интерактивные технологии в пространстве современного искусствознания. // Тр. С.-Петерб. гос. ин-та культуры. 2013. Т. 200: Педагогика высшей школы: интерактивные технологии в образовании и культуре. С. 229-235.
  • Флиер А. Я. Культурология для культурологов. Москва. Акад. проект, 2000. 496 с.
  • Гумилев Л. Н. Этногенез и биосфера Земли / под ред. В. С. Жекулина. 2-е изд. испр. и доп. Ленинград: Изд-во ЛГУ, 1989. 496 с.
  • Демшина А. Ю. Институциональный подход и современные коммуникативные технологии обучения искусствоведов // Общество. Среда. Развитие. 2015. № 2 (35). С. 125-127.
  • Арутюнян Ю. И. Учебно-методический комплекс по дисциплине «История художественной критики». Направление 035400.62 «История искусств». Квалификация выпускника бакалавр. Санкт-Петербург: С.-Петерб. гос. ун-т культуры и искусств. 2013. 96 с.
  • Арутюнян Ю. И. Отчет о проведении региональной предметной олимпиады студентов высших учебных заведений Санкт-Петербурга 2015 г. по искусствоведению // Сборник материалов региональных предметных студенческих олимпиад высших учебных заведений, расположенных на территории Санкт-Петербурга / Правительство Санкт-Петербурга, Комитет по науке и высш. шк. Санкт-Петербург: Технолит, 2015. С. 37-43.
  • Арутюнян Ю. И. Отчет о проведении региональной предметной олимпиады студентов высших учебных заведений Санкт-Петербурга 2014 г. по искусствоведению. // Сборник материалов региональных предметных студенческих олимпиад высших учебных заведений, расположенных на территории Санкт-Петербурга / Правительство Санкт-Петербурга, Комитет по науке и высш. школе. Санкт-Петербург: Технолит, 2014. С. 36-45.
Authors: Arutyunyan Yuliya Ivanovna
Рубрика: Без названия
Pages: 152-156
УДК: 7.072+[069:37](470)
DOI:
Keywords: art studies, art history, art criticism, art history education, museum education, art essay, art journalism, methodology of art history, art techniques, types of art
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь