научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Visual technologies of identity formation in the national culture of childhood

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The article is devoted to the analysis of the impact of the visual environment on the national culture of childhood, includingthe Soviet, post-Soviet and modern periods. In particular, it considers the historical experience and technological capabilitiesof visual communications in the formation of identity at the level of the culture of childhood. Special attention is paid to thespecif cs of various communications that had dif erent degrees of impact on the culture of childhood of these periods. Thecharacteristic of ideals and value-semantic bases, under the inf uence of which the reference images of carriers of nationalcultural identity were formed, are given. There are numerous specif c examples of visual products that broadcast images ofcultural identity, including movies, cartoons, and printed materials. The problem of the «ecology» of the modern culture ofchildhood is indicated, including the expert and correctional potential of cultural science in this f eld.

  • Измайлова Эмма Вячеславовна
  • 1. Ikonnikova S. N., Leonov I. V. Basic models and«cognitive traps» of biographical research. Man. Culture.Education. 2018. 4 (30), 164–174 (in Russ.).2. Thagapsoev K. G., Mosolova L. M., Leonov I. V.,Solovyova V. L. Identity as a navigator of consciousness: amonograph. Saint-Petersburg: Asterion, 2016. 170 (in Russ.).3. Lamazhaa C. K. Archaization of society in the periodof social transformations. Knowledge. Understanding. Skill.2011. 3, 35–42 (in Russ.).4. Ikonnikova S. N., Leonov I. V. Russian cultural studiesin the modernization paradigm. Bul. of the Saint-Petersburg State Univ. of Culture. 2018. 4 (37), 6–10 (in Russ.).5. Kondakov I. V. Civilization drift in Post-Soviet Russia.Almanac of the Scienc. and Educational Cultural Society ofRussia «World Culture and Cultural Studies». Saint-Petersburg:Center for humanitarian initiatives, 2016. 5, 144–158 (in Russ.).6. Ikonnikova S. N. «Protective belt» of culture andstrategy of attitude to childhood. Bul. of the Saint-PetersburgState Univ. of Culture. 2018. 4 (37), 56–59 (in Russ.).7. Ikonnikova S. N., Leonov I. V. The main vectors of self-identif cation in the formation of cultural identity. Bul. of theSaint-Petersburg State Univ. of Culture. 2019. 2 (39), 6–10 (in Russ.).
Authors: Izmaylova Emma Vyacheslavovna
Рубрика: Культурология
Pages: 52-56
УДК: УДК [316.613:159.922.736.3]:316.776-028.22
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2019-4-52-56
Keywords: childhood culture, identity, visual communication, image, humanitarian technologies
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь