научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Genesis and typology of Korean visual practices

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

For understanding Korean culture, the interpretation of its visual images is of particular importance. After all, it is through them that the value meanings of a given culture are embodied, and this means that a way is open for understanding its specif city. Visual images have a communicative nature, according to which an image is born in the process of its interpretation through the prism of cultural values and meanings.The article is devoted to establishing the specif cs of the "Korean view" by referring to the history of the development of visual practices. Visual studies and the axiological perspective of cultural studies are the methodological foundations of this study of Korean visual culture. Four types of Korean visual practices were identif ed, based on the historical reconstruction of the vision. Each type of visual practice involves the visual communication specif cs in accordance with values. The results showed a historical dif erence in the motivation for creating and interpreting Korean images. Reconstruction of the history of vision allowed to establish the integrity and continuity of Korean visual culture.

  • Лазарева Ольга Викторовна
  • 1. Бергер Дж. Искусство видеть. Санкт-Петербург:Клаудберри, 2012. 184 с.2. Инишев И. Н. «Иконический поворот» в теорияхкультуры и общества // Логос. 2012. № 1(85). С. 184–211.3. Баль М. Визуальный эссенциализм и объектвизуальных исследований // Логос. 2012. № 1 (85). С. 212–249.4. Большаков В. П. Ценности культуры и время (некоторыепроблемы современной теории культуры). Великий Новгород:Новгород. гос. ун-т им. Ярослава Мудрого, 2002. 112 c.5. Виноградова Н. А. Китай, Корея, Япония. Образмира в искусстве. Москва: Прогресс-Традиция, 2010. 287 с.6. Ким Бусик. Самгук саги: в 3 т. / изд. текста, пер.,вступ. ст., коммент., прил. под общ. ред. М. Н. Пакаи Л. Р. Концевича. Москва: Вост. лит., 2002. Т. 3: Разныеописания. Биографии. 444 c.7. Глухарева О. Н. Искусство Кореи с древнейшихвремен до конца XIX века. Москва: Искусство, 1982. 255 с.8. Гутарева Ю. И. Художественно-эстетическиетрадиции корейского классического пейзажа // Изв. Вост.ин-та. 2013. № 1 (21). С. 80–87.9. Сиренко О. А. Положение ремесленников в эпохуправления династии Чосон в Корее (конец XIV–XV вв.) //Гуманитар. исслед. в Восточной Сибири и на ДальнемВостоке. 2013. №4 (24). С. 9–13.10. Гутарева Ю. И. Корейская пейзажная живопись«ученых-литераторов» (мунинхва) // Общество. Среда.Развитие (Terra Humana). 2013. № 2 (27). С. 164–168.11. Киреева Л. И. Декоративные иероглифы мунччадов корейской культуре // Проблемы истории, филологии,культуры. 2007. № 18. С. 429–446.12. Шмакова А. С. Социально-политическиефакторы развития искусства и процессы актуализациинациональной идентичности в Корее начала XX века // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. 2014. Т. 13, вып. 4:Востоковедение. С. 126–132.13. Шмакова А. С. Корейское искусство начала XX века(по материалам новейших исследований) // Вестн. Новосиб.гос. ун-та. 2013. Т. 12, вып. 4: Востоковедение. С. 99–110.14. Марков В. М. Искусство Республики Корея второйполовины ХХ века. Владивосток: Изд-во Дальневост. ун-та,2002. 336 c.15. Ahn Soyeon. Korean contemporary art openstowards polyphonic voices as cultural criticism // Art andsocial change: contemporary art in Asia and the Pacif c / ed.C. Turner. Canberra, ACT: Pandanus Books: Research Schoolof Pacif c and Asian Studies: the Australian Nat. Univ., 2005. P. 431–444.16. Ким А., Ли Х. С., Хохлова Е., Черкашина Д.Корейское современное искусство: ориентированиена местности. Санкт-Петербург: Свое изд-во, 2016. 121 с.17. Noh Kwang Woo. Formation of Korean Film Industryunder Japanese Occupation // Asian Cinema. 2001. Vol. 12,№ 2. P. 20–33.18. Park Seung Hyun. Korean Cinema after Liberation:production, industry, and regulatory trends // Seoul search-ing: culture and identity in contemporary Korean cinema  /ed. Frances Gateward. New York: State Univ. of New YorkPress, 2007. P. 15–36.19. Doobo Shim. The Growth of Korean Cultural Indus-tries and the Korean Wave // East Asia pop culture: analisingthe Korean wave / ed. Chua Beng Huat, Koichi Iwabuchi. HongKong: Hong Kong Univ. Press, 2008. P. 15–32.20. Ok Hyeryoung. New Media Practices in Korea //Intern. j. of communication. 2011. Vol. 5. P. 320–348.21. Lee Jung-Ah, Sung Yongjun. Hide-and-Seek: Nar-cissism and «Self e»-Related Behavior // Cyberpsychology,behavior, and social networking. 2016. Vol. 19, № 5. P. 347–351.22. Hjorth Larissa. Locating the online: creativity anduser-created content in Seoul // Media Intern. Australia incorp.Culture and Policy. 2011. Vol. 141, № 1. P. 118–127.
Authors: Lazareva Olga Viktorovna
Рубрика: Культурология
Pages: 57-62
УДК: УДК 130.2:7(=531)
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2019-4-57-62
Keywords: visual studies, visual practices, the value senses, the Republic of Korea, korean culture, visual image
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь