научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Japanese culture in advertising of fashion industry 21th century

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

Trends in the forms of interest and principles of borrowing Japanese culture in the global fashion industry of the XXI century are revealed. The article discusses the emergence of the image of the fatal woman in advertising, which appeared during the bright period of fascination with Western artists of Japaneseism and the impact that this phenomenon had on modern designers.
Japanese fashion houses in the 80s. XX century conquered the global fashion industry and laid the foundation for advertising, which they continue in the XXI century., Standing out among competitors. Takada Kenzo, Issei Miyake, Yohji Yamamoto, Rei Kawakubo, Junya Watanabe, Takashi Marakami are today the most popular designers in the Japanese fashion industry. Some unique techniques in the advertising graphic design of Japanese artists are analyzed. Japanese manga (comics), anime (animation), kawaii, 3D computer games influence the advertising of western fashion houses such as Prada and Louis Vuitton.

  • Архипова Наталья Андреевна
  • Пендикова И. Г., Ракитина Л. С. Архетип и символ в рекламе. Москва: ЮНИТИ–ДАНА, 2008. 303 с.Японские бренды в мире моды. Концептуальность и минимализм. URL: https://www.elle.ru/moda/fashion– blog/yaponskie–brendy–v–mire–mody/ (дата обращения: 27.11.2019).Мошняга П. А.Особенности глобализации культуры в Японии: философский анализ : дис. ... канд. филос. наук / Моск. гуманитар. ун-т. Москва, 2009. 204 с.Gibsone H. Björk’s album artwork: from sci–fi Mother Earth to McQueen’s kimono – in pictures. URL: https://www. theguardian.com/music/gallery/2015/jan/22/bjorks–album– artwork–in–pictures–vulnicura–biophilia (дата обращения: 28.11.2019).Скляренко В. М., Вологожина Н. И., Исаенко О. Я., Колозинская И. А. 100 знаменитых мира моды. Харьков: Фолио, 2006. 509 c.Голуб Е. А., Архипова Н. А. Рекламный графический дизайн дома моды «KENZO» в XXI веке // Молодые ученые – инновационному развитию общества (МИР–2017): тез. докл. 69-й Внутривуз. науч. студенч. конф. Москва: ФГБОУ ВО «РГУ им. А.Н. Косыгина», 2017. Ч. 4. С. 24.Арнольд Р. Мода, желание и тревога. Образ и мораль в XX веке / пер. с англ. Е. Канищевой, А. Красниковой. Москва: Новое лит. обозрение, 2016. 176 с. (Серия «Библиотека журнала „Теория моды“»).Кондратьева М. В., Архипова Н. А. Рекламные сообщения спортивной линии японского Дома моды «YOHJI YAMAMOTO» // Молодые ученые – инновационному развитию общества (МИР–2017): тез. докл. 69-й Внутривуз. науч. студенч. конф. Москва: ФГБОУ ВО «РГУ им. А.Н. Косыгина»,2017. Ч. 4. С. 52.Рекламная идея № 4087. Интерактивная реклама от Adidas. URL: https://www.1000ideas.ru/article/reklama/ reklamnaya–ideya–4087–interaktivnaya–reklama–ot–adidas/ (дата обращения: 29.11.2019).Ёмота И. Теория каваии. Москва: Новое лит. обозрение, 2018. 214 с.Мошняга П. А. Японская культура в глобализирующемся мире // Знание. Понимание. Умение. Москва, 2008. № 3. С. 24–29.Louis Vuitton и Такаши Мураками выпустили аниме. URL: http://www.spletnik.ru/look/newsmoda/13648–louis– vuitton–i–takashi–murakami–vypustili–anime.html (дата обращения: 29.11.2019).Лицом Louis Vuitton стала героиня игры Final Fantasy. URL: https://lenta.ru/news/2015/12/29/lv/ (дата обращения: 30.11.2019).Лицом Louis Vuitton стала героиня Final Fantasy. URL: https://www.wonderzine.com/wonderzine/style/stylenews/216661–louis–vuitton–final–fantasy (дата обращения: 30.11.2019).
Authors: Arkhipova Natalia Andreevna
Рубрика: Искусствоведение
Pages: 142-148
УДК: УДК 391(=521):659.1(100)
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2020-1-142-148
Keywords: graphic design, advertising, modern, femme fatale, manga, anime, kawaii, 3D games, Japanese advertising
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь