научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Transformation of religious practices in contemporary digital epoch

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The problem of the influence of modern digital technologies on the transformation of identification and cultural practices is investigated. Modern information culture is largely determined by the development of digital technologies, changing the communication space determines and modifies many of usual practices of human everyday life. This study poses the question of changing of religious consciousness in general and religious practices under influence of the spread of the Internet. Different scientific approaches to the problem and specific religious practices are analyzed. It is concluded that digital space confronts religion not just with technical and technological challenges, but also with metaphysical order, forcing them to rethink their original authorities and values and, after this, to find other ways of practice that would allow religion to continue to be on the Net, affects not only identification practices, but also cultural value dominants.

  • Конева Анна Владимировна
  • Castells M. The rise of the network society. 2nd ed., with a new pref. Chichester; Malden: Wiley-Blackwell, 2010. 597 p. (The information age: economy, society, and culture; vol. 1).
  • Кастельс М. Галактика Интернет: размышления об Интернете, бизнесе и обществе / пер. с англ. А. Матвеева. Екатеринбург: У-Фактория, 2004. 328 с.
  • Актамов И. Г., Бадмыцыренов Т. Б., Доржиева И. Ц. Буддизм в Интернете: методология изучения виртуальных религиозных сообществ // Вестн. Бурят. гос. ун-та. Педагогика, филология, философия. 2015. № 6. С. 86-91.
  • Cheong P., Halavais A., Kwon K. Chronicles of Me: understanding blogging as a religious practice // J. of media and religion. 2009. № 7. P. 101-131.
  • Campbell H. A. Who’s got the power? The question of religious authority and the Internet // J. of computer-mediated communication. 2007. Vol. 12, № 3. P. 1043-1062.
  • Campbell H. A. Religious authority and the blogosphere // J. of computer-mediated communication. 2010. Vol. 15, № 2. P. 251-276.
  • Apolito P. The Internet and the Madonna: religious visionary experience on the Web. Chicago: Univ. of Chicago Press, 2005. 212 p.
  • Дюркгейм Э. Элементарные формы религиозной жизни: тотемическая система в Австралии / пер. с фр. А. Апполонова, Т. Котельниковой. Москва: Дело, 2018. 732 с.
  • Отто Р. Священное: об иррациональном в идее божественного и его соотношении с рациональным / пер. с нем. А. М. Руткевича. Санкт-Петербург: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2008. 269 с.
  • Фрейд З. Жуткое / пер. с нем. Р. Ф. Додельцева // Фрейд З. Художник и фантазирование. Москва: Республика, 1995. С. 265-281.
  • Зенкин С. Н. Явленное сакральное (numen) // Социол. обозрение. 2011. Т. 10, № 1/2. С. 197-221.
  • Хайдеггер М. Бытие и время / пер. с нем. В. В. Бибихина. Москва: Ad marginem, 1997. 451 с.
  • Гумбрехт Х.-У. Производство присутствия: чего не может передать значение / пер. с англ. С. Н. Зенкина. Москва: Новое лит. обозрение, 2006. 179 с.
  • Кайуа Р. Миф и человек. Человек и сакральное / пер. с фр. Н. Бунтман. Москва: ОГИ, 2003. 293 с.
  • Годелье М. Загадка дара / пер. с фр. А. Б. Щербаковой. Москва: Вост. лит., 2007. 293 с.
  • Ricoeur P. Manifestation et proclamation // Castelli E. (Hg.). Le Sacre: tudes et recherches: actes du colloque international sur la thmatique de la dmythisation. Paris: Aubier: Montaigne, 1974. P. 57-76.
  • Religion and cyberspace / ed. by M. T. Hjsgaard, M. Warburg. London; New York: Routledge, 2005. X, 207 p.
  • Helland Ch. Online religion as lived religion: methodological issues in the study of religious participation on the Internet // Online Heidelberg j. of religions on the Internet. 2005. Vol. 01.1 Special issue on theory and methodology / ed. by O. Krger. URL: http: // heiup. uni-heidelberg. de (дата обращения: 26. 11. 2018).
  • Young G. Reading and praying online: the continuity of religion online and online religion in Internet Christianity // Religion online: finding faith on the Internet / ed. by L. Dawson, D. Cowan. New York: Routledge, 2004. P. 93-106.
  • Campbell H. Religion and the Internet // Issue of Communication Research Trends. 2006. Vol. 25, № 1. P. 4-6.
  • Жогалев А. Православие и Интернет // Благовест: портал православ. газ. 2005. 1 апр. URL: http: // благовестсамара. рф (дата обращения: 26. 11. 2018).
  • Prebish Ch. S. The Cybersangha: Buddhism on the Internet // Religion online: finding faith on the Internet / ed. by L. Dawson, D. Cowan. New York: Routledge, 2004. P. 135-151.
  • Гаврилов Е. О. Оцифрованное сакральное: особенности существования религии в интернет-пространстве: по материалам СМИ // Вестн. Кемеров. гос. ун-та культуры и искусств. 2014. № 28. С. 177-183.
  • The Internet highway and religious communities: mapping and contesting spaces in religion-online / P. Cheong, P. Hope, P. H. Jessie, S. Huang, I. Casas // The Information Society. 2009. Vol. 25, № 5. P. 291-302.
  • Калмыкова Е. О. Христианство в пространстве сети Интернет: место, время, иерархия, авторитет // Религия и коммуникативные практики: материалы круглого стола Ломоносов-2010: междунар. науч. конф. студентов, аспирантов и молодых ученых. URL: http: // religious. life (дата обращения: 26. 11. 2018).
  • В Интернете появился кошерный поисковик // Религия и СМИ. URL: http: // religare. ru (дата обращения: 26. 11. 2018).
  • В Интернете появится социальная сеть для мусульман // Религия и СМИ. URL: http: // religare. ru (дата обращения: 26. 11. 2018).
Authors: Koneva Anna Vladimirovna
Рубрика: Культурология
Pages: 65-72
УДК: [316.77:004]:2-4
DOI: 10.30725/2619-0303-2018-4-65-72
Keywords: religious consciousness, religious practices, cultural practices, digital culture, identification, identity, missionary activity, sacred
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь