научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Design as vector of humanization of society

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The globalization of society has led to the need to search for humanistic values common to humanity. Design today extends to almost all areas of human existence. The term «design» today is used to a wide range of human activities. For example traditional real design, communication design, environmental design, virtual reality design and etc. Design as part of the culture of everyday life is trying to become one of the conductors of ethical standards. The embodiment of this idea goes in several directions. Minimalism style is part of the development of environmental consumption greening all aspects of human existence. The postmodern game of everything in the world provokes the co-authorship of the designer and the consumer, stimulates human self-development. Design as a way to form «scripts» for human behavior. The reverse side of the design is participation in the manipulation strategies related to commercial gain, the approval of the values of the consumer society, the promotion of the values of Western society as the only true ones. Speaking as a form of realization of values and ideas, the design tries to design and adjust human behavior, influences the properties of communications.

  • Демшина Анна Юрьевна
  • Лисняк Елена Вячеславовна
  • Авдеева И. А. Гуманизм в дискурсивном поле этики глобального коммуникативного пространства // Гуманизм и современность: материалы междунар. науч.-образоват. конф., 8-9 нояб. 2013 г. / под ред. Т. М. Шатуновой. Казань: Казан. ун-т, 2013. С. 436-440.
  • Сартр Ж.-П. Экзистенциализм - это гуманизм // Скепсис: науч.-просветит. журн. Разд. Библиотека. URL: http: // scepsis. net (дата обращения: 28.02.2019).
  • Хайдеггер М. Письмо о гуманизме // Время и бытие: ст. и выступления. Москва: Республика, 1993. С. 192-220.
  • Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие / пер. с нем. под ред. Д. В. Скляднева. Санкт-Петербург: Наука, 2001. 381 с.
  • Лелеко В. Д. Пространство повседневности в европейской культуре. Санкт-Петербург: С.-Петерб. гос. ун-т культуры и искусств, 2002. 320 с.
  • Минервин Г. Б. Архитектоника промышленных форм: в 3 вып. / Гос. ком. Совета Министров по науке и технике, Всесоюз. НИИ техн. эстетики. Москва, 1970. Вып. 1: Техническая эстетика и эстетика промышленных форм. 157 с.
  • Вернадский В. И. Биосфера и ноосфера. Москва: Наука, 1989. 259 с.
  • Transportable environments / ed. by R. Kronenburg. New York: E & FN spot, 1998. 215 p.
  • Барт Р. Мифологии. Москва: Изд-во им. Сабашниковых, 1996. 312 с.
  • Verbeek P. P. Morality in design: design ethics and the morality of technological artifacts // Philosophy and design. 2008. Vol. 1. P. 91-103.
  • Латур Б. Нового Времени не было: эссе по симметричной антропопогии / пер. с фр. Д. Я. Калугина; науч. ред. О. В. Хархордин. Санкт-Петербург: Изд-во Европ. ун-та в Санкт-Петербурге, 2006. 240 с.
  • Achterhuis H. De Moralisering van der Apparaten // Socialisme en Democratie. 1995. Vol. 52, № 1. Р. 3-12.
  • Arcus Center for Social Justice Leadership / Studio Gang. Chicago; New York; San Francisco. URL: http: // studiogang.com (дата обращения: 28.02.2019).
  • Фуко М. Воля к истине: по ту сторону знания, власти и сексуальности. Москва: Касталь, 1996. 448 с.
  • Бодрийяр Ж. Соблазн. Москва: Ad marginem, 2000. 315 с.
  • Бодрийяр Ж. Система вещей. Москва: Рудомино, 1999. 218 с.
  • Bostrom N. A history of transhumanist thought // J. of evolution and technology. 2005. Vol. 14. Р. 1-25. URL: https: // nickbostrom. com (дата обращения: 28.02.2019).
  • Verbeek P.-P. Materializing morality: design ethics and technological mediation // Science, technology & human values. 2006. Vol. 31, № 3, May: Ethics and engineering design. P. 361-380.
  • Геллар Н. Принципы хорошего дизайна // Uxpub: продуктовый дизайн и проектирование интерфейсов: независимый медиа-проект. 2018. 23 янв. URL: https: // ux. pub (дата обращения: 28.02.2019).
Authors: Demshina Anna Yur’evna
Lisnyak Elena Vyacheslavovna
Рубрика: Культурология
Pages: 75-80
УДК: 7.012:316.77
DOI: 10.30725/2619-0303-2019-1-75-80
Keywords: design,globalization of culture,modern humanism,culture of everyday life,consumer society,human properties
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь