Innovative concept of tourist-excursion education
- Annotation
- Authors
- List of references
The article substantiates the need to develop an innovative concept of tourism and excursion education in the context of the introduction of the Federal state standard 3++ in the direction of training «tourism» and a new professional standard «guide», as well as the relevance of modern strategies in the development of theoretical and methodological foundations of education in the tourism industry in the context of domestic and foreign educational practices. The article deals with the issues of improving the educational process through the development of relevant competencies for work in the tourism and excursions industry, due to such requirements of the time as the expansion of travel, requiring the tour guides are graduates of the University of culture in addition to creativity and ownership of interactive and entertainment technologies, serious cross-cultural, regional studies, regional training, and geographical cultures; changed information needs and demands of modern tourists in the era of globalization and information explosion; actualization of the problem of development of students’ positive motivation for learning in the conditions of economic crisis; the challenges facing the tourism industry in terms of the development of the creative economy, competitive environment, stimulating the renewal of the form and content of excursion services and improving their quality.
- Лесков Александр Святославович
- Дофельд Ольга Алексеевна
- Обосновывается необходимость разработки инновационной концепции туристско-экскурсионного образования в условиях внедрения федерального государственного стандарта 3++ по направлению подготовки «туризм» и нового профессионального стандарта «экскурсовод (гид)», а также актуальность современных стратегий при разработке теоретико-методологических основ образования в сфере туризма в контексте отечественной и зарубежной образовательной практики. В статье рассматриваются вопросы совершенствования образовательного процесса на основе выработки актуальных компетенций для работы в сфере туризма и экскурсий, обусловленных такими требованиями времени, как расширение географии путешествий, требующих от экскурсоводов - выпускников вуза культуры, помимо креативности и владения интерактивными и анимационными технологиями, серьезной страноведческой, регионоведческой, краеведческой подготовки и географической культуры; изменившиеся информационные потребности и запросы современных экскурсантов в условиях эпохи глобализации и информационного взрыва; актуализация в условиях экономического кризиса проблемы развития у студентов положительной мотивации к обучению; задачи, стоящие перед сферой туризма в условиях развития креативной экономики, конкурентной среды, стимулирующей обновление формы и содержания экскурсионных услуг и повышение их качества.