научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Echo chambers in modern popular culture

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The article analyzes the phenomenon of echo chamber in the system of modern mass communications and
their infl uence on the social functions of modern mass culture. The study allows us to identify several approaches
in the scientifi c literature to this phenomenon. The fi rst shows that echo chamber is a product of the rapid
development of information and communication technologies of the past decades. This approach considers,
above all, the technological reasons for the formation of conditions for the creation of closed communicative
cells. The second approach is more related to the reasons that lie in the fi eld of psychology. A visit to an echo
chamber on social networks is a kind of attempt to close off alternative information and, not always consciously,
looking for ways of confi rming personal bias and bias in the process of information exchange. The third approach
suggests that the phenomenon of an echo chamber may occur not only because manipulations with personal
data have become a profi table business for fi rms operating on the Internet, but also in the interests of various
public, non-governmental organizations, including political parties. The report examines the social aspects of
this phenomenon. As the main conclusions, it is pointed out that this phenomenon limits the possibilities of
information exchange, creates the illusion of communication and complicates objective perception, especially the
opposite point of view. This leads to the fact that this phenomenon can infl uence political and social polarization,
extremism, and in some cases create conditions for the formation of such a phenomenon as cultural tribalism.

  • Русаков Аркадий Юрьевич
  • 1. Osofsky J. Information about trending topics // Face-book Newsroom. 2016. May 12. URL: https: // newsroom.fb.com (дата обращения: 2019–04–19). 2. Pariser E. The fi lter bubble: what the Internet is hidingfrom you. New York: Penguin Group, 2011. 257 p. 3. Dewey C. 98 personal data points that Facebook usesto target ads to you // The Washington Post. 2016. Aug. 19. URL:https: // washingtonpost.com(дата обращения: 2019–04–19). 4. Dewey C. What we really see when Facebook Trendingpicks stories for us // The Washington Post. 2016. May 20. URL:https: // washingtonpost.com (дата обращения: 2019–04–19). 5. Шпенглер О. Закат Европы / ред. А. А. Франковский.Петербург: Academia, 1923. Т. 1. 212 с. 6. Иорданский В. Б. Хаос и гармония. Москва: Наука,1982. 343 с. 7. Выготский Л. С. Конкретная психология // ВестникМосковского государственного университета. Сер. 14.Психология. 1986. № 1. С. 53–54. 8. Лихачев Д. С. Слово о походе Игоря Святослави-ча // Слово о полку Игореве. Ленинград: Совет. писатель.Ленингр. отд-ние, 1967. С. 5–39. 9. Palfrey J., Gasser U. Born digital: understanding thefi rst generation of digital natives. New York: Basic Books, 2008.378 p. URL: https://pages.uoregon.edu (дата обращения:2019–04–19). 10. Privacy and identity management for the future inter-net in the age of globalisation: Intern. Summer School, Patras,Greece, 2014. Sept. 7–12 / ed. by J. Camenisch, S. Fischer-Hübner, M. Hansen. Cham: Springer Intern. Publ., 2015. 267 p. 11. Tufekci Z. Russian meddling is a symptom, not thedisease // The New York Times. 2018. Oct. 3. URL: https://nytimes.com (дата обращения: 2019–04–19). 12. Angwin J., Scheiber N., Tobin A. Dozens of companiesare using Facebook to exclude older workers from job ads //Propublica. 2017. Dec. 20. URL: https: // propublica. org (датаобращения: 2019–04–19). 13. Tweeting from left to right: is online political com-munication more than an echo chamber? / P. Barberá, J. Jost,J. Nagler, J. Tucker, R. Bonneau // Psychological Science. 2015.Vol. 26, № 10. P. 1531–1542. 14. Dwyer P. Building trust with corporate blogs. 2007.URL: https:// icwsm.org (дата обращения: 2019–04–19).
Authors: Rusakov Arkadii Yur’evich
Рубрика: Культурология
Pages: 12-16
УДК: 316.776.23:316.472.4
DOI: 10.30725/2619-0303-2019-2-11-15
Keywords: echo chamber, social networks, information and communication technologies, information ecosystem, information relevance, social polarization, cultural tribalism
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь