научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Def nition of techniques for making museum items from beads

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

This article is dedicated to the problems of determining manufacturing techniques of dif erent museum objects made ofbeads. Correctly identif ed technique increases the information potential of an object, facilitates the process of restoration andhelps in the preparation of exhibition labels, scientif c publications and catalogues. The main attention is paid to identifying pat-terns between the appearance of beaded objects and the used technique. The combination of the following characteristics allowsto determine the methods used in creating a particular object – the placement of bead holes within the object, the straightnessor mixing of bead rows relative to one another, the appearance of the reverse side, the way beads are connected to each other.The algorithm based on the example of several techniques can be useful in practical work for both – museum staf and amateurcollectors. The article also provides an explanatory table which shows the names of various manufacturing techniques and theirattribution features. This table can be helpful with distinguishing one technique from another.

  • Ганина Любовь Геннадьевна
  • 1. Меркулова И. Ю. Некоторые технологии изготовле-ния бисерных работ: к проблеме атрибуции // Экспертиза иатрибуция произведений изобразительного искусства: ма-териалы V науч. конф. Москва: Магнум Арс, 2001. С. 230–235.2. Моисеенко Е. Ю., Фалеева В. А. Бисер и стеклярус вРоссии XVIII – начало XX в. Ленинград: Художяник РСФСР, 1990. 256 с.3. Юрова Е. С. Эпоха бисера в России. Москва: Инте-рьук-бизнес, 2003. 168 c.4. Федорчук О. Украïнськi народнi прикрас из бiсеру.Львiв: Свiчадо, 2007. 120 с.5. Чулак М. Бiсернi прикраси Карпатского краю. Лвiв:Апрiорi, 2015. 168 с.6. Мурусик Н. Стародавнi буковинськi вироби з бiсеру.Київ: ТВО «Мастер книг», 2017. 152 с.7. Яскеляйнен А. А. Жемчужные и бисерные украше-ния в крестьянской культуре Олонецкого края. Петроза-водск: Изд. центр музея-заповедника «Кижи», 2010. 16 с.8. Мадлевская Е. Л. Русские народные украшения.Москва: Бослен, 2016. 256 с.9. Бастыгина Л. В., Мартьякова С. А., Хребтова Ю. В.Методика реставрации произведений из бисера. Ерма-кова Н. В. Проблемы сохранения и реставрации произ-ведений декоративно-прикладного искусства из бисера:обзорн. информ. / М-во культуры РФ, Гос. науч.-исслед.Ин-т реставрации. Ижевск, 2017. 121 с.10. Магия бисера: кат. выст. Санкт-Петербург: Изд-воИвана Лимбаха, 2001. 60 с.11. Сахро М. П. Прекраси з бiсеру // Гуцульщина: ист.-этногр. исслед. Київ: Наукова думка, 1987. С. 441.12. Бисер в культуре народов мира: альбом-каталогпервой международной выставки. Ленинград: Петр Ве-ликий,1990. 58 с., 24 л. ил.13. Меркулова И. Ю. Технологии бисерных работ. Опытизучения // Исследование и консервация культурного на-следия. Москва, 2008. Вып. 2. С. 193–200.
Authors: Ganina Lyubov’ Gennad’evna
Рубрика: Культурология
Pages: 28-32
УДК: УДК 069.4:746.5
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2019-3-28-32
Keywords: beads, beaded objects, beadwork techniques, objects of applied arts, museum objects, restoration of beaded objects
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь