научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Information image of the art museum: current state and prospects

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The paper provides an overview of the state of activity of art museums in the regions of Siberia in diff erent social networks.
Also, the authors monitor the presence of the official website of the museum and its presence in social networks. In addition, an
attempt to give a definition «informational image of the museum» is made, and a selected list of art museums in the regions of
Siberia is provided. Within the framework of the study, the authors developed recommendations for improving the information
image of an art museum such as: group design, museum information, a fi xed record, museum collection materials and publications.
Moreover, the authors give the best examples of using the site and social networks by the museums to increase users’ activity
during a pandemic. So, the authors prove that the official website and work with social networks is an integral part of museum
activities aimed at improving a modern museum.


  • Родионова Дарья Дмитриевна
  • Выходцев Эрик Петрович
  • Key indicators of the industry. Statistical data onthe types of institutions of culture, art and education.Ministry of Culture of the Russian Federation: website.URL: https://stat.mkrf.ru/indicators/yu (accessed:Sept.16.2020) (in Russ.).
  • Sapanzha O. S. The classification of museums andthe morphology of museality: structure and dynamic. TheProblems of Museology. 2012. 1, 3–12 (in Russ.).
  • Federal Law of July 21.2014 № 256-ФЗ «OnAmendments to Certain Legislative Acts of the RussianFederation on the Issues of an Independent Assessment of theQuality of Services by Organizations in the Sphere of Culture,Social Services, Health and Education». Russian newspaper.2014. 30 July. URL: https://www.rg.ru/2014/07/30/kachestvodok.html (accessed: Sept.16.2020) (in Russ.).
  • Guidelines for the creation and operation of sitesand portals of cultural institutions of the museum type. M.,2017 (rev. 2018). 75. URL: http://e-books.arts-museum.ru/site_method/2/ (accessed: Nov.7.2020) (in Russ.).
  • Rodionova D. D. Information and communicationtechnologies in the main directions of museum activities.Glushkova P. V., Rodionova D. D., Kimeeva T. I., Nasonov A. A.Main directions of museum activities: textbook. Kemerovo: Publ.house Kemerovo State Inst. of Culture, 2019. 150-190. (in Russ.).
  • Rodionov S. G., Andreev V. V., Rodionova D. D. Practiceof Promoting Museums of the Kemerovo Region in VirtualEnvironment. Yaroslavl Pedagogical Bulletin. 2017. 376–381 (inRuss.).
  • Portal «Museums of Russia». URL: http://www.museum.ru/ (accessed: Sept.16.2020) (in Russ.).
Authors: Rodionova Darya Dmitrievna
Vykhodtsev Erik Petrovich
Рубрика: Культурология
Pages: 93-97
УДК: УДК [069.02:7]:[659:004.738.1]
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2020-4-93-97
Keywords: art museum, social networks, regions of Siberia, museum network, website, information image
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь