научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Educational activities of the Russian museum in the 1940s (blockade and evacuation)

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The article discusses the methods of scientifi c and artistic propaganda (Museum and local history tour, lesson at the
exhibition, lecture, conversation with slides). Museum employees at places of temporary storage of monuments carried
out educational work among the population. Working with the audience in the Museum serves as a support for the
positive state of mind of people in the conditions of intense wartime. Meeting with evacuees collections of art monuments
allowed residents of Perm, Gorky, Solikamsk and other regional centers in 1941–1945 to expand their horizons,
aesthetically evaluate the famous masterpieces of Russian art, which had a beneficial effect on the entire cultural climate of
the provincial society. During the great Patriotic war, the main part of the art collections of the State Russian Museum was
evacuated to Molotov (Perm). Paintings, sculptures, works of iconography are placed in the Perm Museum of local lore, in
the Trinity Cathedral of Solikamsk. Conducting excursions and consultations at temporary exhibitions, conversations with
slides are methods of scientifi c and educational work. This work was important and necessary for the residents of Perm.
The meeting with art organized for visitors of the Museum in Perm by the staff of the Russian Museum provided great
spiritual support during the great Patriotic war, which can be regarded as an unprecedented case of aesthetic education
of the younger generation and spiritual support of the residents of Perm in wartime conditions. The relevance of the
material presented in the article is undeniable. In the last years of the twenty-fi rst century, there have been increasing calls
for a review of the role of the Soviet Army in the great Patriotic war (1941–1945). It is necessary to take responsibility for
historical truth. The importance of the Victory, which brought liberation from Hitlerism not only to our Homeland, but also
to the Western world, is great, and the merits are invaluable. It is necessary to preserve the truth for future generations
of residents of the former Soviet space, as well as citizens of other countries. Special importance in the preservation of
memory belongs to documentary sources, which include archive materials. Along with them, works of art created during
the war or in the fi rst post-war years play an invaluable role in restoring the truth.


  • Туминская Ольга Анатольевна
  • 1. Златоустова В. И., Каспаринская С. А., Кузина Г. А.Музейное дело в России // Российская музейная энциклопедия: в 2 т. М.: Прогресс: Рипол-классик, 2001. Т. 1.С. 402–403.2. Луппол И. Диалектический материализм и музейное строительство: докл. на Первом Всерос. музейномсъезде, 1 дек. 1930 г. М.; Л., 1931. 32 с.3. О структуре сектора науки Наркомпроса: приказ поНаркомпросу № 27 от 10 янв. 1937 // Бюллетень Народногокомиссариата по просвещению РСФСР. 1932. № 7. Ст. 71.4. Резолюция по докладу Комиссии по изучениюзрителя // Архив Государственного Эрмитажа. Ф. 1. Оп. 17.Ед. хр. 233. 1932 г. Л. 101–105.5. Краткая объяснительная записка к годовому отчетуГосударственного Русского музея // Ведомственный архивГосударственного Русского музея (ВА ГРМ). Ф. ГРМ (I). Оп. 6.Ед. хр. 1543. 1944 г. 51 л.6. Харшак А. А. Петр Евгеньевич Корнилов (1886–1981).Творческий путь. Восхождение // Новейшая история России. 2014. № 1. С. 212–247.7. Харшак А. А. Петр Евгеньевич Корнилов (1886–1981).Творческий путь. Испытание // Новейшая история России.2015. № 2. С. 152–191.8. Балтун П. К. Русский музей – эвакуация, блокада,восстановление: из воспоминаний музейного работника / вступ. ст. А. К. Лебедева. М.: Изобразит. искусство,1981. 144 с.9. Дмитриев Ю. Н. Государственный Русский музей.Древнерусское искусство: путеводитель. Л.; М.: Искусство,1940. 72 с.10. Отчет о работе по организации выставки Репинав ГРМ (август 1944 г.) // ВА ГРМ. Ф. ГРМ (I). Оп. 6. Ед. хр. 1543.1944 г. Л. 33–38.11. План ГРМ [на 1941 год] в связи с работой Институтаистории Академии наук по написанию 5-томной монографии «История Ленинграда» // ВА ГРМ. Ф. ГРМ (I). Оп. 6.Ед. хр. 1505. 1941 г. Л. 9–10.12. Свято-Троицкий собор в Соликамске // Наш Урал.URL: https://nashural.ru/mesta/permskij-kraj/svyato-troitskijsobor-v-solikamske/ (дата обращения: 09.11.2020).13. Будрина А. Г., Поликарпова Г. А. Дело всей жизни:Искусствовед Н. Н. Серебренников // Подвижники культуры Серебренниковы: cборник. Пермь: Кн. изд-во, 1991.С. 166–244.14. Лебедев Г. Е. Государственный Русский музей.1895–1945. Л.; М.: Искусство, 1946. 103 с.118 Вестник СПбГИК № 4 (45) декабрь · 2020О. А. Туминская15. Туминская О. А. К юбилею Бюро просветительскойслужбы: материалы по истории отделов науч.-худож.пропаганды Гос. Русского музея. СПб.: Дмитрий Буланин,2018. 144 с.16. Античная древность и средние века: сб. науч. тр.Свердловск: Урал. гос. ун-т им. А. М. Горького, 1990. Вып. 25:Византия и сопредельный мир 152 с.17. Сашанов В. В. «Интегральный коллекционер», илипрерванный путь в науку: М. Я. Сюзюмов в 1920–1930-е гг. // Уральский исторический вестник. 2015. № 4 (49).С. 139–145.18. Страна – блокадному Ленинграду. Пермь //Виртуальный Русский музей. 2018. 27 апр. URL: https://rusmuseumvrm.ru/data/events/2018/04/telemost_leningrad_-_molotovskaya_oblast/ (дата обращения:17.02.2020).19. Поликарпова Г. А. О собирателе пермской деревянной скульптуры Н. Н. Серебрянникове // Серебрянников Н. Н. Пермская деревянная скульптура: материалыпредварит. изучения и опись / отв. ред. И. В. Клюшкина.М.: Художник и книга, 2008. С. 17–24.20. Из истории просветительской службы Русскогомузея. К 125-летию основания Русского музея императора Александра III: сборник / Гос. Русский музей; сост.О. А. Туминская; ред. Г. Ивашевская. СПб.: Гос. Русскиймузей, 2019. 144 с.21. ВА ГРМ. Ф. ГРМ (I). Оп. 28. Л. д. № 1036: ГельманРегина Абрамовна. Л. 5.22. Путь к Победе: каталог. СПб.: Palace Editions,2005. 108 с.23. Сквозь войну и блокаду с Русским музеем: книгапамяти, 1941–1945 / вступ. ст. Е. Купряновой. СПб.: ООО«ЛД-ПРИНТ», 2020. 159 с
Authors: Tuminskaya Ol’ga Anatol’evna
Рубрика: Культурология
Pages: 111-118
УДК: УДК 598.279.23:39(=512.157)
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2020-4-111-118
Keywords: evacuation of collections, temporary storage, scientific and artistic propaganda, educational activities, A. K. Lazuko, G. A. Polikarpova, R. A. Gelman, museum of local lured excursion, activity at the exposition, lecture, conversation with slides
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь