научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Universe of the mind of the mass musical culture XX century

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The article deals with the system of signs developed in the mass musical culture of the XX century. Analyzing the specifics of mass musical culture, the author notes that the factors of social and urban development of society, technological innovations, and trends in the visualization of culture as the main means of communication in various formats, including within the semiotic system of mass music of the XX century, are determining for it in the XX century. The types of signs are analyzed: iconic, index, symbolic, represented within the semiotic system of mass music. The author concludes, that the semiosphere of mass musical culture covers verbal and non-verbal, kinesthetic signs, representing a powerful system of multi-dimensional communication of subjects of the communication process in the conditions of modern post-industrial culture

  • Костюк Екатерина Борисовна
  • Makhlina S. T. Semiotics in the system of modern scientific knowledge. Makhlina S. T. Semiotics of culture and art: in 2 bks. 2nd ed., exp. and rev. SPb.: Kompozitor, 2003. 2, 128–132 (in Russ.).
  •  Konen V. D. The third layer: new mass genres in 20th century music. M.: Muzyka, 1994. 160 (in Russ.).
  •  Makhlina S. T. Music – a synthesis of languages. Makhlina S. T. Selected articles on aesthetics and art history. Saint-Petersburg, 2017. 490–503 (in Russ.).
  •  Collier J. The formation of jazz: a popular hist. sketch. M.: Raduga, 1984. 390 (in Russ.).
  •  Zapesotsky A. From the history of rock music: the work of the Beatles. 3rd ed. SPb.: Univ. of Social Sciences and Humanities, 2013. 32 (in Russ.).
  •  Kon I. S. Introduction to sexology. 2nd ed., add. M.: Meditsina, 1989. 335 (in Russ.).
  •  Nazarova V. T. Music of the XX century. SPb.: SaintPetersburg State Univ. of Culture and Arts, 2001. 164 (in Russ.).
  •  Muzalevskaya Yu. E. History of street style. SPb.: Feniks, 2009. 280 (in Russ.).
  •  Chugrov S. Ethnic stereotypes and their influence on the formation of public opinion. World economy and international relations. Moscow, 1993. 1, 41–53 (in Russ.).
  •  Lippman W. Public Opinion. New York: Harcourt: Brace and Co., 1950. 427 (in Russ.).
  •  Rybakova M. G. Mass culture and its influence on the political image of the state: (on the example of the United States). SPb.: Saint-Petersburg State Univ. of Culture and Arts, 2005. 135 (in Russ.).
  •  Kreidlin G. E. Non-verbal semiotics. M.: Novoye lit. obozreniye, 2002. 581 (in Russ.).
  •  Kozlov A. S. Rock: origins and development. M.: Mega-Service, 1998. 192 (in Russ.)
Authors: Kostiuk Ekaterina Borisovna
Рубрика: Культурология
Pages: 46-53
УДК: УДК 78.036:003.62
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2021-1-46-53
Keywords: mass music, post-industrial culture, semiotics of musical culture, semiosphere, jazz, rock music
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь