научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Typical bridge tunes in jazz music 1920–1960s

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

One of the most important components that determine the level of professional competence of a modern musician specializing in jazz music performance is mastering the basic laws of the art of improvisation, based on knowledge and understanding of the laws of traditional harmonic structures and stylistic features of jazz music of the 20–60s of the XX century. A qualified performer and teacher must have knowledge of the skills and abilities of this type of musical practice, which are aimed not so much at improving various techniques of playing the instrument, as at the competent use of stylistic elements of the musical language, its means of expression and forms. The typology and systematization of the main types of harmonic schemes of jazz works of the middle of the twentieth century helps the optimal practical and theoretical assimilation of technological principles and various creative methods aimed at further developing the harmonious thinking of the performer. Within the framework of this research, an analysis of the basic structures of the middle parts in jazz music of the 20–60s of the XX century is undertaken. Methods for studying this issue based on the works of David Baker, Jerry Cooker, Mark Levine and Richard Scott are presented

  • Мыльникова Екатерина Алексеевна
  • Scott R. J. Chord progressions for songwriters. New York: Writers Club Press, 2003. 496.
  •  Robert R., Bahha N. E. Jazzology: the encycl. of jazz theory for all musicians. Milwaukee (Wis.): Hal Leonard, 2005. 265.
  •  Coker J., Knapp B., Vincent L. Hearing the changes: dealing with unknown tunes by ear. Rottenburg: Advance Music, cop. 1997. 102.
  • Patrick J. S. Charlie Parker and the harmonic sources of Bebop composition: thoughts on the repertory of new jazz in the 1940s. Journal of Jazz Studies. 1975. 2, 3–23.
  • Bake D. How to play Bebop. Van Nuys (California): Alfred Music, 2005. 2, 76.
  • Levine M. The jazz theory book. Sebastopol (California): O’Reilly Media, Inc., 2011. 1068.
Authors: Milnikova Ekaterina Alekseevna
Рубрика: Педагогические науки
Pages: 145-150
УДК: УДК 78.036.9”192/196”
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2021-1-145-150
Keywords: musical form, jazz harmony, harmonic schemes, bridge, section B, middle part
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь