научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Interpretations of the idea of non-objective art in nonconformism 1960–1980s

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The authors’ interpretation of the idea of pointless art in nonconformism represents the synthesis of artistic currents of the beginning of the 20th century and the internal conceptual content. Unofficial art unites representatives of various disciplines in the visual art the 1960s–1980 s, who, due to long-term censorship, were cut off from public artistic activity. The creative and conceptual searchers of nonconformists expressed a divergence between the personal and emotional state and irrelevance. Nowadays, the study of abstract as an artistic phenomenon that has retained its influence by many representatives of contemporary art is one the topical themes of national art, expressing the perspective of past and present trends in the co contexts of modernity. The article presents an analysis of view of interpretation of the idea irrelevant art

  • Любимова Анастасия Игоревна
  • Bazhanov L. A., Turchin V. S. Towards a judgment about avant-garde and neo-avant-garde. Soviet art history’77: coll. of art. M.: Sovetskiy khudozhnik, 1978. 1, 16–54 (in Russ.).
  • Vlasov V. G. Styles in art: architecture, graphics, arts and crafts, painting, sculpture. SPb.: Kol’na. 1995. 1, 672 (in Russ.). 
  • Bazhanov L. A., Turchin V. S. Abstract art: the experience of re-examination. Soviet art history: coll. of art. M.: Sovetskiy khudozhnik, 1991. 27, 96–120 (in Russ.). 
  • Tukhman M. V. Mystical essence of Russian avantgarde abstraction and its impact on contemporary Western art. Abstract art in Russia. XX century: cat. exh. / State Russian Museum. SPb.: State Russ. museum, 2002. 2, 24 (in Russ.).
  • Bobrinskaya E. A. Russian avant-garde: the boundaries of art. M.: Novoye lit. obozreniye: State. Inst. of Art Studies, 2006. 294, [2] (in Russ.). 
  • Andreeva E. A. Angle of inconsistency: schools of nonconformism, Moscow – Leningrad, 1946–1991. M.: Iskusstvo, 2012. 457, [2] (in Russ.). 
  • Blagodatov N. I. Leningrad underground groups in the 1950s – 1960s. Unofficial art in the USSR. 1950–1980s: coll. of art. based on materials from conf. 2012 / Ros. acad. arts, Research Inst. of Theory and History of Fine Arts; [ed.-comp. A. K. Florkovskaya]. M.: BuksMart, 2014. 45–52 (in Russ.).
  • Kotrelev N. V. Abstract art of the «second avant-garde» (1957–1987) in the collection of A. Reznikov. Unofficial art in the USSR. 1950–1980s: coll. of art. based on materials from conf. 2012 / Ros. acad. arts, Research Inst. of Theory and History of Fine Arts; [ed.-comp. A. K. Florkovskaya]. M.: BuksMart, 2014. 65–77 (in Russ.).
Authors: Lubimova Anastasia Igorevna
Рубрика: Искусствоведение
Pages: 134-138
УДК: УДК 7.038(47+57)”1960/80”
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2021-3-134-138
Keywords: unofficial art of the XX century, nonconformism, irrelevant art, avant-garde, author’s interpretation, creative method
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь