научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Interpretations of the idea of non-objective art in nonconformism 1960–1980s

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The authors’ interpretation of the idea of pointless art in nonconformism represents the synthesis of artistic currents of the beginning of the 20th century and the internal conceptual content. Unofficial art unites representatives of various disciplines in the visual art the 1960s–1980 s, who, due to long-term censorship, were cut off from public artistic activity. The creative and conceptual searchers of nonconformists expressed a divergence between the personal and emotional state and irrelevance. Nowadays, the study of abstract as an artistic phenomenon that has retained its influence by many representatives of contemporary art is one the topical themes of national art, expressing the perspective of past and present trends in the co contexts of modernity. The article presents an analysis of view of interpretation of the idea irrelevant art

  • Любимова Анастасия Игоревна
  • Бажанов Л. А., Турчин В. С. К суждению об авангардизме и неоавангардизме // Советское искусствознание’77: сб. ст. М.: Совет. художник, 1978. Вып. 1. С. 16–54.
  •  Власов В. Г. Стили в искусстве: архитектура, графика, декоративно-прикладное искусство, живопись, скульптура. СПб.: Кольна.1995. Т. 1. 672 с. 
  • Бажанов Л. А., Турчин В. С. Абстрактное искусство: опыт реэкзаменации // Советское искусствознание: сб. ст. М.: Совет. художник, 1991. Вып. 27. С. 96–120. 
  • Тухман М. В. Мистическая суть русской авангардной абстракции и ее воздействие на современное западное искусство // Абстрактное искусство в России. ХХ век: кат. выст. / Гос. Русский музей. СПб.: Гос. Русский музей, 2002. Т. 2. С. 24.
  • Бобринская Е. А. Русский авангард: границы искусства. М.: Новое лит. обозрение: Гос. ин-т искусствознания, 2006. 294,[2] с.
  • Андреева Е. А. Угол несоответствия: школы нонконформизма, Москва–Ленинград, 1946–1991. М.: Искусство, 2012. 457, [2] c. 
  • Благодатов Н. И. Ленинградские группы андеграунда в 1950–1960-е годы // Неофициальное искусство в СССР. 1950–1980-е годы: сб. по материалам конф. 2012 г. / Рос. акад. художеств, Науч.-исслед. ин-т теории и истории изобразит. искусств; [ред.-сост. А. К. Флорковская]. М.: БуксМАрт, 2014. С. 45–52.
  • Котрелев Н. В. Абстрактное искусство «второго авангарда» (1957–1987) в собрании А. Резникова // Неофициальное искусство в СССР. 1950–1980-е годы: сб. по материалам конф. 2012 г. / Рос. акад. художеств, Науч.-исслед. ин-т теории и истории изобразит. искусств; [ред.-сост. А. К. Флорковская]. М.: БуксМАрт, 2014. С. 65–77.
Authors: Lubimova Anastasia Igorevna
Рубрика: Искусствоведение
Pages: 134-138
УДК: УДК 7.038(47+57)”1960/80”
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2021-3-134-138
Keywords: unofficial art of the XX century, nonconformism, irrelevant art, avant-garde, author’s interpretation, creative method
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь