научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Tea-jazz in artistic culture of Soviet Union, 1920-1930’s

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

Jazz, which appeared in the world culture in the early 20th century, quickly found itself in the cultural space of Russia. This was facilitated by the special atmosphere that characterized this period. Elements of jazz music, especially dance forms in the first years of the 20th century, already existed in Russia. Innovative styles and trends - symbolism, acmeism, dadaism, were consonant with the rapid rhythm of the 20th century and open to new musical phenomena. During the post-revolutionary period, especially during the New Economic Policy, the stylistics of jazz music, which is rapidly perceived by the creative intelligentsia of Soviet Russia, penetrates into various types of artistic culture, such as theater, cinema, music and poetry. In this article, the influence of jazz on theatrical and musical art is studied, which led to a new kind of musical culture arises in the art culture of Russia - pop and jazz music.

  • Политковская Ксения Валерьевна
  • Кравчинский М. Песни и развлечения эпохи нэпа. Нижний Новгород: Деком, 2015. 720 с.
  • Елагин Ю. Темный гений = Dark genius: Всеволод Мейерхольд / предисл. М. А. Чехова. 2-е изд., доп. London: Overseas publ. interchange, 1982. 455 с.
  • Cocteau J. Le Coq et l’Arlequin. Le Rapel á l’ordre, 1918-1926. Paris; Stockholm, 1926. 132 p.
  • Нерлер П. Сon amore: этюды о Мандельштаме. Москва: Новое лит. обозрение, 2014. 1090 с.
  • Сироткина И. В. Свободное движение и пластический танец в России. 2-е изд., испр. и доп. Москва: Новое лит. обозрение, 2012. 328 с.
  • Шереметьевская Н. Е. Танец на эстраде. Москва: Искусство, 1985. 416 с.
  • Парнах В. Мимический оркестр // Зрелища. 1922. № 4. С. 13.
  • Парнах В. Я. Пансион Мобер: dоспоминания / вступ. ст. П. Нерлера; публ. и коммент. П. Нерлера, А. Парнаха; подгот. текста П. Нерлера, Н. Поболя, О. Шамфаровой // Диаспора: новые материалы. Санкт-Петербург: Феникс; Париж: Athenaeum, 2005. Вып. 7. С. 7-91.
  • Белый А. Безрукая танцовщица / публ. Е. В. Глуховой, Д. О. Торшилова // Литературный календарь: книги дня = Literary calendar: books of day: междунар. науч. журн. 2009. № 5 (2). С. 19-20.
  • Парнах В. Новое эксцентрическое искусство // Парнах В. Жирафовидный истукан: 50 стихотворений. Переводы. Очерки, статьи, заметки / сост. Е. Р. Арензон. Москва: Пятая страна - Гилея, 2000. С. 152-154.
  • Гейзер М. Леонид Утесов. Москва: Молодая гвардия, 2008. 368 с.
  • Фейертаг В. Б. Джаз на эстраде // Русская советская эстрада, 1930-1945: очерки истории. Москва: Искусство, 1977. Кн. 2. 446 с.
  • Утесов Л. С песней по жизни / под ред. Ю. Дмитриева. Москва: Искусство, 1961. 208 с.
Authors: Politkovskaya Kseniya Valer’evna
Рубрика: Без названия
Pages: 65-70
УДК: [78.036.9:792.7](47+57)
DOI: 10.30725/2619-0303-2018-2-65-70
Keywords: avantgarde, USSR artistic culture, tea-jazz, theatrical jazz, tango, one-step, rhythm-plastique, pop and jazz music
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь