научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Visual and plastic expressiveness in acting formation

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

On the basis of the historical development of the semiotics of perception and reproduction of visual-plastic expressiveness, the problem of forming the plastic culture of students in the framework of non-verbal possibilities of scenic action is considered. This approach allowed us to analyze and methodically substantiate the importance of an emphasis on the student’s view, as one of the components of his plastic imagery. The education of the expressiveness of the view gives additional strength in the formation of the plastic culture, which reveals in a person his secret desires and pushes to important actions. This postulate allowed us to develop and implement a systemic training that enhances the brightness of the transmission by future specialists of the thoughts`s and feelings`s of the stage character through the most important expressive means - the eyes. The result of the study was an important conclusion that any stage action should develop through the accentuated attention of the audience on a particular object, and the eyes, being such an object, become the most important effective mechanism in the formation of plastic culture.

  • Конович Аскольд Аркадьевич
  • Ягодка Алена Николаевна
  • Глаз человека // Большая советская энциклопедия. 2-е изд. / гл. ред. Б. А. Введенский. Москва: Большая совет. энцикл., 1952. Т. 11. С. 475-478.
  • Бызов А. Л. Зрение // Большая советская энциклопедия. 3-е изд. / гл. ред. А. М. Прохоров. Москва: Совет. энцикл., 1972. Т. 9. С. 595-596.
  • Морозова Г. В. Пластическая культура актера = An actor’s plastic culture = La culture plastique de l’acteur = Plastisches Schauspiel: толковый слов. терминов / пер. с англ. У. Пис, Н. Федорова, фр. О. Косова, С. Массон, нем. Т. Шмидт, А. Ураев. Москва: ГИТИС, 1999. 313 с.
  • Платон. Сочинения: в 3 т. / пер. с древнегреч. под общ. ред. А. Ф. Лосева, В. Ф. Асмуса. Москва: Мысль, 1971. Т. 3, ч. 1. 687 с.
  • Лосев А. Ф. Катарсис // Большая советская энциклопедия. 3-е изд. / гл. ред. А. М. Прохоров. Москва: Совет. энцикл., 1973. Т. 11. С. 525.
  • Аристотель. Сочинения: в 4 т. / пер. с древнегреч. под общ. ред. А. И. Доватура. Москва: Мысль, 1983. Т. 4. 830 с.
  • Айседора: гастроли в России: сб. ст. / Союз театр. деятелей РФ; сост. Т. Касаткина; предисл. Е. Суриц; худож. А. Верцайзер. Москва: Арт, 1992. 415 с.
  • Волконский С. М. Выразительный человек: сценическое воспитание жеста: по Дельсарту. 2-е изд. Москва: Либроком, 2012. 248 с.
  • Станиславский К. С. Собр. соч.: в 9 т. Москва: Искусство, 1989. Т. 2, ч. 1. 511 с.
  • Леонардо да Винчи. Суждения о науке и искусстве / пер. с итал. А. А. Губера, В. П. Зубова; под ред. А. К. Дживелегова. Санкт-Петербург: Азбука: Азбука-Аттикус, 2012. 224 с.
  • Мейерхольд В. Э. О театре. Санкт-Петербург: Просвещение, 1913. 208 с.
Authors: Konovich Askol’d Arkad’evich
Yagodka Alena Nikolaevna
Рубрика: Без названия
Pages: 161-166
УДК: 792.028.3:159.925
DOI: 10.30725/2619-0303-2018-2-161-166
Keywords: plastic culture, artistic-pedagogical upbringing, scenic action, development of attention, visually-plastic expressiveness formation, psychophysical process, emotional aspiration
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь