Subjunctive time and space in film «Dead Man» by Jim Jarmusch
- Annotation
- Authors
- List of references
The character of the time and space organization in this or that type of film narration has become one of the presentations of the style. It is most vivid in the so-called author’s cinematography. Here film narration is practically always is determined/influenced by the subjective time. Besides a linear time sequence there exist more complicated forms. They are different types of out of time introspections, continuous presentation of the events that happen simultaneously, retrospections. Creating the action of the film the author creates his own specific conditional time and space. Both the time and the space in the film narration can either shrink or stretch in accordance with the author’s logics.
- Гусев Алексей Олегович
- Джармуш Д. Сквозь зеркало воды / беседу ведет Д. Розенбаум // Искусство кино. 1997. № 1. С. 24.
- Евтеева И. О взаимодействии киновидов. СПб.: Рос. ин-т истории искусств, 2011. С. 5.
- Иоскевич Я. Новые технологии и эволюция художественной культуры. СПб., 2003. С. 104.
- Лотман Ю., Цивьян Ю. Диалог с экраном. Таллинн: Александра, 1994. С. 162.
- Новые аудиовизуальные технологии: учеб. пособие / отв. ред. К. Э. Разлогов. М.: Едиториал УРСС, 2005. С. 442.
- Павич М. Роман как держава. М., 2004. С. 20.
- Разлогов К. Э. Искусство экрана: проблемы выразительности. М.: Искусство, 1982. С. 61.
- Розенбаум Д. Пуля в задницу // Джармуш Д. Джим Джармуш: интервью / сост. Л. Херцберг; пер. с англ. Е. Бурмистровой, А. Брагинского. СПб.: Азбука-классика, 2007. С. 250-251.