научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Ethno-traditional souvenir in mass culture

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The article is devoted to the industry of souvenirs, reflecting the traditional aspects of cultures of different ethnic groups, which occupies a special place in the space of mass culture. The text touches upon the issues of etymology and general characteristics of souvenirs as a kind of reminders of the past and spatially remote places. The connections of ethno-traditional souvenirs with cultural heritage and its architectonic processes are designated. Positive, negative and inconsistent aspects of the reporting industry are analyzed. Various aspects of the production of souvenirs, designed for different ways of perception (as tactile, visual image, taste, smell, sound) are presented. The processes of substitution of authorship, the use of authentic materials displaced by their modern analogues, as well as the issues of compliance with technologies are touched upon. Transformations of ethno-souvenir products are analyzed in the context of the needs and tastes of the masses, as well as common stereotypes and prejudices. The text contains examples of unsuccessful transformations of ethnic souvenirs. The processes of changing of the forms and content of souvenirs that do not destroy their semantic space and connection with traditions in the context of cultural and genetic transformations are analyzed separately. The problem of developing culture-creating strategies in the presented industry, which has high «humanitarian and technological» potential, as well as the issue of training competent professionals capable of implementing them is posed. On the basis of the above material the direction for the development of cultural expertise is fixed.

  • Леонов Иван Владимирович
  • Соловьева Вайда Линасовна
  • Суворов Н. Н. Воображаемое как феномен культуры. Санкт-Петербург: С.-Петерб. гос. ин-т культуры, 2018. 300 с.
  • Бондарев А. В. Отечественная культурогенетика: истоки, развитие и современное состояние // Культурогенез и культурное наследие / науч. ред., сост. А. В. Бондарев. Москва; Санкт-Петербург: Центр гуманитар. инициатив, 2014. С. 7-28.
  • Москвина И. К. Установление подлинности - основное назначение или один из аспектов содержания экспертизы культурных ценностей // Наука в соврем. мире. 2016. № 3. С. 17-19.
  • Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. Москва: Добросвет, 2000. 387 с.
  • Особенности массовой культуры российской провинции / Т. С. Злотникова, Л. П. Киященко, Н. Н. Летина, Т. И. Ерохина // Социология культуры. 2016. № 5. С. 110-114.
  • Махлина С. Т. Палех вчера и сегодня // Петербургские искусствоведческие тетради. Санкт-Петербург: Ассоц. искусствоведов, 2017. Вып. 43. С. 70-85.
  • Кондаков И. В. Архитектоника культурного наследия // Культурогенез и культурное наследие / науч. ред., сост. А. В. Бондарев. Москва; Санкт-Петербург: Центр гуманитар. инициатив, 2014. С. 533-544.
  • Идентичность как навигатор сознания: монография / Х. Г. Тхагапсоев, Л. М. Мосолова, И. В. Леонов, В. Л. Соловьева. Санкт-Петербург: Астерион, 2016. 170 с.
Authors: Leonov Ivan Vladimirovich
Solov’eva Vaida Linasovna
Рубрика: Культурология
Pages: 93-98
УДК: 7.012.185:[39:745/749]
DOI: 10.30725/2619-0303-2019-1-93-98
Keywords: souvenir,mass culture,ethnos,tradition,innovation,semantic aura,authenticity,cultural genesis,architectonics,cultural heritage
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь