научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Development of universal museums in 21st century

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

New trends in the museum practice of the beginning of the 21st century are explored. Emphasis is placed on the activities of the world’s largest art museums, which are often called «universal». These museums are traditionally located in the capital cities, have huge collections of works of art of all civilizations, they are visited by millions of people every year. It is noted that their modern development is characterized by such features as the increased presence in their hometown, the creation of branchs in other cities and regions of the world, intensive exhibition activities, an appeal to world-famous architects for renovation and expansion. It is characteristic that such museums, which are traditionally perceived to be quite conservative, nowadays demonstrate an orientation towards modern society, an involvement in its development and an interest in its hobbies.

  • Куклинова Ирина Анатольевна
  • >Déclaration sur l’importance et la valeur des musées universels // Nouvelles de l’ICOM. 2004. № 1. Р. 4.
  • Пиотровский М. Б. Культурный захват // Пиотровский М. Б. Взгляд из Эрмитажа: ст. и интервью для газ. «С.-Петерб. новости», 2005-2009. Санкт-Петербург: Славия, 2009. С. 126-129
  • Micheli Fr. De Le Louvre à Abu-Dabi: exemple de museé universel ou d’universalisation du concept de museé? // De nouveaux modèles de museés? Formes et enjeux des créations et rénovations de museés en Europe, XIX-XXI siècles / dir. A.-S. Rolland, H. Murauskaya. Paris: L’Harmattan, 2007. P. 315-329.
  • Бодрийяр Ж. Архитектура: правда или радикальность? // Социол. исслед. 2011. № 5. С. 114-122.
  • Шуберт К. Удел куратора: концепция музея от Великой Французской революции до наших дней. Москва: Ад маргинем пресс, 2016. 224 с.
  • Пиотровский М. Б. Культурный бренд дороже нефти // Пиотровский М. Б. Для музеев нет табу: 50 ст. за 10 лет. Санкт-Петербург: Арка, 2016. С. 44-47.
  • «Момент неопределенности» - филиалы Эрмитажа и Третьяковки появятся во Владивостоке в лучшем случае через три года // Новости Владивостока. 2018. 5 апр. URL: https: // newsvl. ru (дата обращения: 28.02.2019).
  • Пиотровский М. Б. Город-музей? Это хорошо и выгодно // Пиотровский М. Б. Взгляд из Эрмитажа: ст. и интервью для газ. «С.-Петерб. новости», 2005-2009. Санкт-Петербург: Славия, 2009. С. 72-75.
  • L’histoire du Louvre-Lens. URL: https: // louvrelens. fr (дата обращения: 28.02.2019).
  • Управление музеем: практ. рук. / ред. П. Дж. Бойлан. Париж: ИКОМ, 2004. 231 с.
  • Пиотровский М. Б. Портрет музея на фоне города // Пиотровский М. Б. Взгляд из Эрмитажа: ст. и интервью для газ. «С.-Петерб. новости», 2005-2009. Санкт-Петербург: Славия, 2009. С. 95-98.
  • Les chaussures de Salah exposées au British Museum // BBC News Afrique. URL: https: // bbc. com (дата обращения: 28.02.2019).
  • Desire, love, identity: exploring LGBTQ histories // The British Museum. Blog. Museum stories. URL: https: // blog. britishmuseum. org (дата обращения: 28.02.2019).
  • JAY-Z et Beyoncé au Louvre. URL: https: // louvre. fr (дата обращения: 28.02.2019).
  • Эрмитаж в Галерее. URL: http: // event. galeria. spb. ru (дата обращения: 28.02.2019).
  • Сибрук Дж. Nobrow. Культура маркетинга. Маркетинг культуры / пер. В. Козлова. Москва: Ад маргинем, 2012. 240 с.
Authors: Kuklinova Irina Anatolievna
Рубрика: Культурология
Pages: 109-113
УДК: [069-027.555:7]"20"
DOI: 10.30725/2619-0303-2019-1-109-113
Keywords: universal museum,Hermitage,Louvre,British Museum,Mikhail B. Piotrovskii,exhibition,museum architecture,attendance
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь