научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Formation of culture of European music perception among students from China

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The combination of the traditions of Chinese dance and classical ballet in music education of choreographer students from China who study in Russian universities faces a number of contradictions caused by differences in the principles of Chinese and European perception. In the Chinese language, there is practically no intonation system of expressing emotions and expressive functions, the connection between rhythm and emotion. Traditional Chinese theater is built on the tradition of the visual-symbolic character of the display of feelings. The development and use of methods for the formation of emotional perception in practice can contribute to effective learning of Chinese students in choreography. The generalization of theoretical and empirical material, general scientific and aesthetic perception-specific terms and concepts, specialized tasks, the subject and methods of research allow for activities of pedagogical interaction aimed at the emotional development of choreographer students from China.

  • Лю Ян
  • Сюй Бо. Феномен фортепианного исполнительства в Китае на рубеже XX-XXI в.: автореф. дис. … канд. искусствоведения: 17. 00. 02. Ростов-на-Дону, 2011. URL: http: // cheloveknauka. com (дата обращения: 28.02.2019).
  • Щирин Д. В. Педагогика восприятия духовной музыки: монография / С.-Петерб. гос. ун-т культуры и искусств. Санкт-Петербург: Астерион, 2007. 316 с.
  • Подласый И. П. Педагогика: учеб. для высш. учеб. заведений. Москва: Юрайт, 2013. 694 с.
  • Храпова В. А. Художественный образ в современном образовательном пространстве // Грани познания: электрон. науч.-образоват. журн. 2016. № 2(45), апр. С. 158-160. URL: http://grani.vspu.ru (дата обращения: 28.02.2019).
  • Геворгян В. К., Найденко М. К. Истоки психотренинга в системе К. С. Станиславского / Крснодар. гос. ин-т культуры. Краснодар, 2015. 126 с.
  • Жак-Далькроз Э. Ритм / предисл., коммент., примеч. Ж. Панова. Москва: Классика-XXI, 2010. 245 с.
  • Гурджиев Г. И. В поисках бытия: четвертый Путь к Сознанию / пер. Е. Мирошниченко. Москва: София, 2018. 253 с.
  • Успенский П. Д. В поисках чудесного: фрагменты неизвестного учения / пер. Н. В. фон Бока. Санкт-Петербург: Изд-во Чернышева, 1992. URL: http: // lib.ru (дата обращения: 28.02.2019).
  • >Коржуев А. В., Попков В. А. Традиции и инновации в высшем профессиональном образовании. Москва: Изд-во Моск. гос. ун-та, 2003. 300 с.
Authors: Liu Yang
Рубрика: Педагогические науки
Pages: 173-178
УДК: [37.025:78(4)]-057.875(510)
DOI: 10.30725/2619-0303-2019-1-173-178
Keywords: emotional response,intonation system,rhythm,traditions,levels of perception,types of thinking,development zones
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь