научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Phenomenon of «fashionable profession» in modern culture

  • Annotation
  • Authors
  • List of references
The article researches the socio-cultural popularity of activities related to such phenomena as fashion and fashionable lifestyle. The research considers the «fashionable profession» as a sign of success, an indispensable element of the modern fashionable behavior standard. The study puts an emphasis on representational professions in the fashion industry, such as designer, stylist etc., as well as on the activities creating and promoting models of fashionable behavior, such as writer or high society columnist. The article analyses the popularity of these professions in the context of the dynamics of the modern culture and identifies the socio-cultural factors that influenced the formation of various fields of activities. The article also identifies the role that these professions play in the process of shaping and development of trends in the modern fashion.
  • Яковлева Мария Викторовна
  • Килошенко М. Психология моды. СПб.: Речь, 2001. С. 38-57.
  • Демшина А. Ю. Мода: реабилитация эстетики или продвижение образов // Мода в контексте культуры: материалы 2-й науч.-практ. конф. СПб.: СПбГУКИ, 2007. C. 57-63.
  • Бранский В. П., Пожарский С. Д. Социальная синергетика и акмеология. СПб.: Политехника, 2002. С. 86.
  • Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости // Избранные эссе. М.: Медиум, 1996.
  • Богданов К. Фольклорная действительность: перспективы изучения // Повседневность и мифология. СПб.: Искусство, 2001. С. 63.
  • Леви-Стросс К. Структурная антропология. М.: Эксмо-Пресс, 1983. С. 194.
  • Коэн С. Средства массовой коммуникации, моральная паника и девиантность // Средства массовой коммуникации и социальные проблемы. Казань, 2000. С. 222.
  • Берн Ш. Гендерная психология. М.: Олма-пресс, 2001. С. 38.
  • Богданов К. Указ соч. С. 58.
  • Юнг К. К феноменологии духа в сказке // Культурология: XX в.: антология. М.: Юрист, 1995. С. 331-378.
  • Каган М. С. Философская теория ценности. СПб.: Петрополис, 1997. С. 175.
  • Петров В. М. Параметры женской привлекательности // Искусство в контексте информационной культуры. М., 1997. Вып. 4: Проблемы информативной культуры.
Authors: Yakovleva Mariya Viktorovna
Рубрика: Нет рубрики
Pages: 42-46
УДК:
DOI:
Keywords:
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь