научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Ethnocultural education of children in formation of values of modern Russia

  • Annotation
  • Authors
  • List of references
Ethnocultural and religious revival of the peoples of Russia, a return to traditional values give rise to a number of problems in the cultural policy and interaction of regions. Dialogue of cultures based on tolerance and mutual respect of peoples is a valuable experience and in Saint Petersburg’s tradition. Proposals of rejecting the past and reorienting to the prospect of cosmopolitan development of the country create a dangerous vacuum in the cultural continuity of generations. Children and young people who are informationally isolated in the internet space need intergenerational dialogue. The basis for it can be ethnocultural education. Changes in the value orientations of new generations of modern Russia are seen as an important reason for establishing a dialogue between fathers and children in order to preserve the mentality and continuity of cultural subjects. As an effective option for the ethno-cultural education of children in Russian education, the project of Saint Petersburg scientists «Ethnocalendar» is considered, which was supported in four regions of the country. The specifics of the unification and celebration of a number of religious, ethnocultural, civil events are revealed in the context of the continuity of value orientations as a condition for the formation of the personal dignity, unity and dignity of the nation.
  • Протанская Елена Сергеевна
  • Сухинов С. С. Воспитание подрастающего поколения как главный стратегический приоритет России в XXI в. URL: http: // chgik.ru (дата обращения: 10. 11. 2017).
  • Каган М. С. Мир общения: проблема межсубъектных отношений. Москва: Политиздат, 1988. 319 с.
  • Яковенко И. Г. Что делать? // Новая газета. 2012. 15 марта. URL: http: // novayagazeta.ru (дата обращения: 10. 11. 2017).
  • Мид М. Культура и мир детства. Москва: Наука, 1988. 429 с.
  • Ожиганова Е. М. Теория поколений Н. Хоува и В. Штрауса: возможности практического применения // Бизнес-образование в экономике знаний. 2015. № 1. С. 94-97.
  • Солженицын А. И. Образованщина // Новый мир. 1991. № 5. С. 28-46.
  • Библер В. С. На гранях логики культуры: книга избранных очерков. Москва: Рус. феноменол. о-во, 1997. 440 с.
  • Протанская Е. С. Воспитание как диалог и формирование субъекта культуры: автореф. дис. … д-ра филос. наук: 17. 00. 08. Санкт-Петербург, 1994. 32 с.
  • Толстой Л. Н. Полное собрание сочинений: в 90 т. Москва: Гослитиздат, 1950. Т. 41. 533 с.
  • Козьякова М. И. Этнокультурный диалог как исторический опыт России // Россия и Запад: диалог культур. 2014. № 7. URL: http: // regionalstudies.ru (дата обращения: 10. 11. 2017).
  • Протанская Е. С. Георгий Победоносец как символ русской ментальности // Русский логос: горизонты осмысления: материалы междунар. филос. конф., Санкт-Петербург, 25-28 сент. 2017 г.: в 2 т. Санкт-Петербург: Интерсоцис: Изд-во Рус. гуманит. христиан. акад., 2017. Т. 2. С. 319-325.
  • Акиндинова Т. А. Культура России: проблема исторического выбора ценностной ориентации // Русский логос: горизонты осмысления: материалы междунар. филос. конф., Санкт-Петербург, 25-28 сент. 2017 г.: в 2 т. Санкт-Петербург: Интерсоцис: Изд-во Рус. гуманит. христиан. акад., 2017. Т. 2. С. 236-241.
Authors: Protanskaya Elena Sergeevna
Рубрика: Без названия
Pages: 24-31
УДК: 37.035.6-053.2(470)
DOI:
Keywords: ethnocultural education, tolerance, values, dialogue, dignity, unity, education
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь