научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Chinese and Persian motifs in Ottoman ceramics of 16th century

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

16th century became a very special time for Ottoman ceramic art, fi rst of all, because of fl ourishing big
ceramics center Iznik and Kutahya. Secondly, because of ornamental systems in the 16th century reached its
stylistic unity. All Ottoman ornamental system was growing and appearing on the base of Turkish mythology,
Selcuk art and under the infl uence of Chinese and Iran art. Scholars keep on explore the question about origin
some of the Ottoman ornaments of the 16th century. For example, in a question of origin ornament, the bulut or
Chinese cloud scholars have reached unanimity, it is possible to see in the name of ornament. If to speak about
some zoomorphic motifs, then opinions are diverging. Some scholars appeal to Iran traditions, other to Chinese
and fi nally, the last group says that mythological dragon Edger and bird Simurg had a place in Turkish and Selcuk
mythology. This article shows the ways of origin the most popular ornaments of the 16th century, leaning on
opinions of Russian and European scholars.

  • Бунджукчу Анастасия Романовна
  • 1. Erten O. I. Turkish Tiles. Istanbul: Road Publ., 2016. 155.2. Birol I. A., Derman C. Motifs in Turkish decorative arts. Istanbul: Kubbealti Nesriyati, 1995. 206.3. Miller Y. A. Art ceramics of Turkey. Leningrad: Avrora, 1972. 184 (in Russ.). 4. Williams Ch. A. Chinese symbolism and art motifs:a comprehensive handbook on symbolism in Chinese artthrough the ages. 4th rev. ed. Tokyo; Rutland; Singapore:Tuttle publ., 2006. 448. URL: https: // b-ok. org (accessed:2019–04–19). 5. Hagedorn A.; Leits I. A. (transl.) Islamic art. Moscow:Art-rodnik, 2010. 95 (in Russ.). 6. Eren G. (ed.) Osmanlı: kültür ve sanat. Ankara: YeniTürkiye Yayınları, 1999. 11. 738. URL: https: // archive. org (ac-cessed: 2019–04–19). 7. Stebleva I. V. Essays of Turkish mythology: based onfairy tale / Russ. Acad. of Sciences, Inst. of Oriental Studies.Moscow: Vostochnaya literatura, 2002. 101 (in Russ.). 8. Gordlevskii V. A. Selected works. Moscow: Vostochnayaliteratura, 1962. 3: History and culture. 591 (in Russ.). 9. Tsvetinovich-Gryunberg N. (transl.) Turkish folk tales.2nd ed. Moscow: Nauka, 1967. 479 (in Russ.). 10. Necipoglu G. From international Timurid to Ottoman:a change of taste in 16th century ceramic tiles. Grabar O. (ed.)Muqarnas. Leiden: E. J. Brill, 1990. 7: An annual on Islamicart and architecture. URL: https: // archnet. org (accessed:2019–04–19). 11. Kullanda M. V. Evolution of handicraft productionas refl ection of changes in life of Ottoman Empire in secondhalf of 16th–19th centuries: based on museum collections:dis. on competition of sci. degree PhD in history: 07. 00. 03 /M. V. Lomonosov Moscow State Univ.; Inst. of Asian and AfricanStudies. Moscow, 2008. 343. URL: http: // dslib. net (accessed:2019–04–19) (in Russ.).
Authors: Bundzukhchu Anastasiya Romanovna
Рубрика: Искусствоведение
Pages: 152-155
УДК: УДК [738:7.033.39]
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2019-2-151-154
Keywords: Ottoman art, Turkish art, ornament, history of ornament, Ottoman ornamental system, decorative arts, ornaments, Chinese ornamental motifs, Iran ornamental motifs, Persian ornamental motifs, Edger, Simurg, bulut
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь