научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Activization of spectators in theatrical performance

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

In the space of modern festive culture to a greater extent become relevant «open» performances for the
viewer, where everyone can carry both the role of the viewer and the actor. The presence of actors and spectators
is especially clearly seen in the performances of street theaters, in which, on the one hand, there is a «fracture» of
the design of the theater with the division into the stage and the auditorium, and on the other, the appearance
of an atmosphere that saturates the viewer. If the atmosphere to fi ll the space-the emotional intensity, some form
of a cooperative game (actor and spectator), this atmosphere will infl uence people to contribute to the spiritual
improvement and beautifi cation of the environment and cultural preservation. The author considers the method
of activation on the example of foreign and domestic productions in the modern cultural space. Focusing on the
cultural functions of «open» performances, which become an accompaniment, an addition, a part of life, satisfying
the ideals of individual self-expression, as well as social life.

  • Московских Нина Сергеевна
  • 1. Meierkhol’d V. E. Articles, letters, speeches, conversa-tions: in 2 vol. Moscow: Iskusstvo, 1968. 1. 792 (in Russ.). 2. Meierkhol’d V. E. Articles, letters, speeches, conversa-tions: in 2 vol. Moscow: Iskusstvo, 1968. 2. 643 (in Russ.). 3. Silin A. D. Road to square: specifi cs of director’s workin production of mass theatrical performances and festivals inopen air and on large non-traditional stage venues. Moscow:Nauka, 2013. 312 (in Russ.). 4. Eizenshtein S. Montage of attractions. Eizenshtein S. Se-lected works: in 6 vol. Moscow: Iskusstvo, 1964. 2. 566 (in Russ.). 5. Fisher-Likhte E.; Kandinskaya N. (transl.); TrubochkinD. V. (ed.) Aesthetics of performativity. Moscow:Kanon+, 2015. 376 (in Russ.). 6. Ikonnikova S. N. (ed.), Bol’shakov V. P. (ed.) Theory ofculture: textbook. Saint Petersburg: Piter, 2008. 592 (in Russ.). 7. Huizinga J.; Sil’vestrov D. V. (transl.) Homo Ludens= Man playing. Saint Petersburg: Ivan Limbakh publ., 2015.416 (in Russ.). 8. Berdyaev N. A. Philosophy of freedom. Meaning ofcreativity. Moscow: Pravda, 1989. 608 с. 9. Mason B. Street theatre and other outdoor perfor-mance. London; New York: Routledge, 1992. 230.
Authors: Moskovskikh Nina Sergeyevna
Рубрика: Искусствоведение
Pages: 177-181
УДК: УДК 792.091:7.073
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2019-2-176-180
Keywords: festive culture, street theatrical performance, cultural space, I-freedom, activation reception, viewer, active participant in action, playing among the public, open performances
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь