научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Features of the photographer’s work and a graphic designer in the creation of soviet cinema advertising

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The article examines the historical and cultural context of propaganda, ideological, aesthetic qualities of posters and photographs in Soviet cinema advertising. An advertising image from a photograph or movie poster is considered as the main «supplier» and/or «intermediary» of the broadcast meanings. The phenomenon of two creative professions is analyzed – a graphic designer and a cinema photographer. We are talking about work that meets the advertising goals of film distribution and, at the same time, about a kind of manifestation of the content side of Soviet films through their artistic interpretation. The main part of the posters for cinemas and houses of culture was «handmade», created in one copy (along with posters replicated on copying equipment). For many decades of the twentieth century, designers and photographers functioned as intermediaries between the authors of screen content and recipients, creating a variety of interpretations of works of cinema.

  • Еременко Евгений Дмитриевич
  • Гусак Василий Андреевич
  • Bachman-Medic D.; Traskenova S.(transl.) Cultural turns. New guidelines in the sciences of culture. Moscow: Novoe lit. obozrenie, 2017. 504 (in Russ.).
  • Savchuk V. V. Philosophy of photography. Saint- Petersburg: Publ. house «Acad. research culture», 2015. 256 (in Russ.). 
  • Manovich L. The language of new media. Moscow: Ad Marginem Press, 2018. 399 (in Russ.). 
  • Lebedeva E. V., Chernykh R. M. Art of a graphic designer: practical advice to an amateur artist. Moscow: Sovet. hudozhnik, 1981. 342 (in Russ.). 
  • Mayakovsky V. V. Mystery-Buff. First edition. Mayakovsky V. V. Theater and cinema. Moscow: Iskusstvo, 1954. 1, 137–209 (in Russ.). 
  • Illf I. A., Petrov E. P. Twelve chairs. Illf I. A., Petrov E. P. Collected works: in 5 vols. Moscow: State Publ. house of Fiction, 1961. 1, 25–382 
  •   Vizbor Yu. Song about naive secrets. Songs PRO. URL: http://songspro.ru/26/Yuriy-Vizbor/tekst-pesni- Pesenka-O-Naivnyh-Taynah (accessed: Febr.19.2021) (in Russ.). 
  • Arabov Yu. N. Gray car («Mr. Designer»). Arabov Yu. N. Sun: screenplays / introd. art. A. Sokurov; post-interview Ya. Taran. Saint-Petersburg: Session: Amphora, 2006. 11–49 (in Russ.). 
  • Mishenin D. O. Reanimator of cult cinema. Moscow: AST: OGIZ, 2020. 384 (in Russ.). 
  • Zhukova M. Organization and planning of film distribution. Moscow: Iskusstvo, 1972. 326 (in Russ.). 
  • Ivanov V. S. How a poster is created. Moscow: Acad. Arts of the USSR, 1963. 62 (in Russ.). 
  • Nazarenko  Yu.  Disappearing  specialtyv«Photographer in the picture». Subjective. 1996. 4, 48–49 (in Russ.). 
  • McLuhan M. Nikolaev V. (transl.). Understanding the Media: the external expansion of man. Moscow: Hyperborea: Kuchkovo pole, 2007. 462 (in Russ.).
Authors: Еременко Евгений Дмитриевич
Gusak Vasily Andreevich
Рубрика: Культурология
Pages: 35-42
УДК: 77:659.133(47+57)”19”
DOI: 10.30725/2619-0303-2022-2-35-42
Keywords: film advertising, film poster, film distribution, film production, graphic designer, film photographer, advertising image, photo collage
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь