научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Myth and the aspects of mythological thinking in the history of European culture

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

Myth plays a significant role in the history of European culture, influencing its forming and developing. Notably, the myth appears not only as a cluster of literary subjects, but also as a particular way of world reception and thinking. Thus, often mythological subjects and archetypes constitute the basis for several types of creative works, enter psychological and philosophical theories, become parts of political and ideological discourses, mass media, commercial. However, the inner codes of the myth which constitute it as a phenomenon of consciousness, seem to be inherent to all these cultural fields as well. In this paper, several aspects of a mythological consciousness are examined, using the examples of diverse cultural phenomena within religion, philosophy, literature, and art. The investigation is based on the time from Renaissance to 2010s.

  • Харитонова Мария Алексеевна
  • 1.  Panof sk y  E.; Gabrichev sk y  G.  (ed.); Dazhina V. D. (ed., afterw.). Renaissance and «renaissances» in the art of the West. Moscow: Iskusstvo, 1998. 362: port. (The history of aesthetics in monuments and documents) (in Russ.).
  • 2. Foucault M.; Avtonomova N. S. (introd. art.). Words and things. Archeology of the humanities. SaintPetersburg: A-cad, 1994. 408 (in Russ.). 
  • 3. Losev A. F. Dialectics of myth. Moscow: Mysl’, 2001. 558 (in Russ.). 
  • 4. Bacon F. On the wisdom of the ancients. Bacon F. Works: in 2 vols. Moscow: Thought, 1978. 2 ed., rev. and add. 2, 231–300 (in Russ.). 
  • 5. Kosminsky E. A. Historiography of the Middle Ages. Moscow: Publ. house Moscow univ. 1963. 430 (in Russ.). 
  • 6. Novalis; Volsky L. (transl.). Fragments. SaintPetersburg: Vladimir Dal’, 2014. 319 (in Russ.). 
  • 7. Yampolsky M. B. Spatial history: three texts about history. Moscow: Session, 2013. 344 (in Russ.). 
  • 8. Wordsworth W., Coleridge S. Lyrical Ballades 1798 and 1800. Peterborough (Canada): Broadview Press, 2008. 552. 
  • 9.  Levi-Strauss  K.; Sokuler  Z.  A.  (transl.), Akopyan K. Z. (transl.). Mythology: in 4 vols. Moscow; Saint-Petersburg, 2000. 1: Raw and cooked. 398, [1]: ill. (University Library. Culturology) (in Russ.). 
  • 10. Nietzsche F. Thus spoke Zarathustra: a book for everyone and for no one. Nietzsche F. Works: in 2 vols. Moscow: Mysl’, 1996. 2, 6–237 (in Russ.). 
  • 11. Potebnya A. A. Word and myth. Moscow: Pravda, 1989. 627 (in Russ.). 
  • 12. Bachmann-Medic D. Cultural turns: new guidelines in the sciences of culture. Moscow: Novoe lit. obozrenie, 2017. 504 (in Russ.). 
  • 13. Boehme G. «Atmosphere» as a fundamental concept of new aesthetics. Metamodern: j. about metamodernism. 2018. Jan.  1. URL: https:// metamodernizm.ru/atmosphere-and-a-newaesthetics/ (accessed: May. 8.2022) (in Russ.).
  • 14. Cassirer E. Philosophy of symbolic forms: in 2 vols. Moscow; Saint-Petersburg: Univ. bk, 2002. 2: Mythological thinking, 280 (in Russ.). 
  • 15. Goryunov V. Culture as a movement towards personality. Dialectics of myth and revelation. Metamodern: j. about metamodernism. 2018. Mar. 4. URL: https://metamodernizm.ru/culture-as-a-movementtowards-the-individual/ (accessed: Mar. 1.2021) (in Russ.). 
  • 16. Gumbrecht H. U. Production of presence: what meaning cannot convey. Moscow: Novoe lit. obozrenie, 2006. 184 (in Russ.).
Authors: Kharitonova Maria Alekseevna
Рубрика: Культурология
Pages: 128-134
УДК: 130.2:2-264
DOI: 10.30725/2619-0303-2022-3-128-134
Keywords: myth, mythological world view, European culture, episteme, pictorial turn, H. U. Gumbrecht
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь