научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Musical classics as an intertext n the song compositions by neobard Timur Shaov

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

Intertextuality is not only a condition for the existence of any verbal or nonverbal text, but also a tool for creative revision of «someone else’s» material. Intertextuality is one of the most important principles of the creative method for T. Shaov – not only in composition of a poetic text, but also in its musical design. The song compositions by T. Shaov, intonationally associated with academic classical music, are discussed in the article. Using the example of the quotations used, a typology of semantic functions is proposed: quotation-emblem, quotation-characteristic, quotation-subtext and quotationimage. The variety of compositional techniques of working with intertext is considered: from direct quoting to stylization, as well as from simple insertion of «someone else’s word» to careful «assimilation» of borrowed material.

  • Лелеко Вера Витальевна
  • Махрова Элла Васильевна
  • Stogniy I. S. Modes of intertextuality in music. Musicus. 2011. 3/4, 28–34 (in Russ.).
  • Piegay-Gros N. Introduction to the theory of intertextuality: transl. from fr. Moscow: LKI Publ. house, 2008. 240 (in Russ.).
  • Aranovsky M. G. Musical text. Structure and properties. Moscow: Composer, 1998. 341 (in Russ.).
  • Stogniy I. S. Musical intertext: to the problem of connotations. Musicology. 2013. 1. 3–13 (in Russ.).
  • Denisov A. V. Metamorphoses of musical text. Moscow: Yurayt, 2019. 189 (in Russ.).
  • Denisov A. V. Musical quotations: handbook. Saint-Petersburg: Composer, 2020. 224 (in Russ.).
  • Kuzmina N. A., Abrosimova E. A. Bard’s song as an intertextual phenomenon. Psycholinguistic aspects of the study of speech activity. 2005. 3, 51–67 (in Russ.).
  • Abrosimova E. A. Semiotics of the bard’s song: abst. dis. on competition of sci. degree PhD in Philology. Omsk, 2006. 23 (in Russ.).
  • Kofanova V. A. Musical text of the XVII– XVIII centuries as a cognitive artifact of the bard’s song of the XX century. World culture of the XVII-XVIII centuries as a metatext: discourses, genres, styles: materials of the Intern. Sci. The Eighth Lafontaine Readings Symposium. Saint-Petersburg: SaintPetersburg Philosophical Society, 2002. 71–74.
  • Timur Shaov and the people. Unofficial website for connoisseurs of creativity. URL: www.shaov.net (accessed: May.11.2023) (in Russ.).
  • Shaov T. Songs and not only... Moscow: Publ. house of Rodionov, 2008. 224 (in Russ.).
  • Levasheva O. E. Edvard Grieg: an essay on life and creativity. Ed. 2. Moscow: Music, 1975. 624 (in Russ.).
  • Smirnov V. Maurice Ravel and his work. Leningrad: Music, 1981. 224 (in Russ.).
Authors: Leleko Vera Vitalevna
Mahrova Ella Vasilievna
Рубрика: Культурология
Pages: 27-34
УДК: 784.6.071.2(470)
DOI: 10.30725/2619-0303-2023-2-27-34
Keywords: author’s (bard’s) song, intertextuality, quotation, stylization, allusion, semantic and compositional functions of intertex
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь