научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Melodic contrafact as a significant component of composition in jazz music of the 1930–1960 years

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

One of the most important components determining the level of professional competence of a modern musician specializing in jazz performance is the possession of the basic laws of improvisational art based on knowledge and understanding of the laws of traditional harmonic constructions and stylistic features of composition in jazz music of the 1930–1960. Understanding the historical context of the emergence of harmonic models in the sections of form, recognition and skillful use of stylistic elements of musical language, its means of expression, is an integral part of the professionalism of a qualified performer and teacher. The typology and systematization of the main types of harmonic schemes of jazz works of the midtwentieth century helps the optimal practical and theoretical development of technological principles and various creative methods aimed at the further development of the harmonic thinking of the performer. The object of this study is one of the most important methods of jazz composition of the 1930–1960 years – melodic contrafact.

  • Мыльникова Екатерина Алексеевна
  • Levine M. The Jazz Theory Book. Sebastopol (California): O’Reilly Media Inc., 2011. 522.
  • Burkholder J. P. The Uses of Existing Music: Musical Borrowing as a Field. Notes. Second Series. 1994. 50 (3), 851–870.
  • James P. Charlie Parker and the Harmonic Sources of Bebop Composition: Thoughts on the Repertory of New Jazz in the 1940s. Journal of Jazz Studies. 1975. 2, 3–23.
  • Baker D. How to Play Bebop. Van Nuys (California): Alfred Music, 2005. 3, 64.
  • Russell R. Bird Lives!: The High Life and Hard Times of Charlie (Yardbird). New York: De Capo, 1996. 432.
  • Baker D. How to Play Bebop. Van Nuys (California): Alfred Music, 2005. 2, 78.
  • Rosenthal D. Hard Bop: Jazz and Black Music 1955–1965. Oxford: Oxford Univ. Press, 1993. 223.
  • Coker J., Knapp B., Vincent L. Hearing the Changes: Dealing with Unknown Tunes by Ear. Van Nuys (California): Advance Music, 1997. 104.
  • Scott R. Chord Progressions for Songwriters. Bloomington, Indiana: iUniverse, 2003. 510.
Authors: Milnikova Ekaterina Alekseevna
Рубрика: Педагогические науки
Pages: 84-87
УДК: 78.036.9”196”
DOI: 10.30725/2619-0303-2023-2-84-87
Keywords: musical form, jazz harmony, harmonic schemes, melodic contrafact, borrowed chord, typical constructions of the form
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь