Synthesis of science and art in works of V. I. Vernadsky
- Annotation
- Authors
- List of references
According to Vernadsky, science is the culture of the subsystem. In Vernadsky’s works, the border between scientific and extra scientific passes in knowledge in the concept entered by it «formal reality». Vernadsky’s empirical methodology is based on the concept «empirical generalization» entered by it. Vernadsky brought the work of the scientist with the imagination of the artist.
- Александров Илья Юрьевич
- Вернадский В. И. Биосфера // Вернадский В. И. Биосфера и ноосфера. М.: Айрис-пресс, 2003. С. 51.
- Вернадский В. И. О науке. Дубна: Феникс, 1997. Т. 1: Научное знание. Научное творчество. Научная мысль. С. 16.
- Гиндилис Л. М. Научная и метанаучная картина мира. М.: Дельфис, 2016. С. 25.
- Касавин И. Т. Миграция. Креативность. Текст: проблемы неклассической теории познания. СПб.: РХГИ, 1998. С. 179.
- Мостепаненко М. В. Философия и методы научного познания. Л.: Лениздат, 1972. С. 169.
- Панин А. В. Диалектический материализм и постпозитивизм. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1981. С. 201-202.
- Степин В. С. Философия науки: общие проблемы: учеб. для аспирантов и соискателей уч. степени канд. наук. М.: Гардарики, 2007. С. 350.
- Степин В. С., Кузнецова Л. Ф. Научная картина мира в культуре техногенной цивилизации. М.: Ин-т философии РАН, 1994. С. 16.
- Хайдеггер М. Наука и осмысление // Хайдеггер М. Время и бытие: ст. и выступления. М.: Республика, 1993. С. 246.