научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Cultural monument as imaginary of reality

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

Cultural heritage is examined as a representation of reality. Such a position puts forward special requirements for the analysis of artifacts and works of art taken to new coordinates and the relations of presence and being. The main emphasis is on the subjective, which perceives, refracts, interprets the reality of the culture, turning it into the imaginary, presented in the form of quasisubject. Centrifugal and centripetal forces, inherent in the cultural monuments, are examined. The individuality of the monument is highlighted in the cultural text, as a metaphor, symbolizing the unique activities and the fate of the master who created it. The monument accumulates this subjective originality that is an activator of the imagination, grasping the specificity for the possibility of further fantasy. The fate of the monument is changeable as the fate of the history main character - it can become the victim of a vandal, can take a place in the museum, can be amended or supplemented, unfounded or remain obscure in a private collection. A perceiving subject is excited by unique, having resemblance to his own person. Such careful sharpening applies not only to the sphere of culture.

  • Суворов Николай Николаевич
  • Каган М. С. Эстетика как философская наука. Санкт-Петербург, 1997. 544 с.
  • Лотман Ю. М. О двух моделях коммуникации в системе культуры // Труды по знаковым системам. Тарту, 1973. Вып. 6. 572 с.
  • Делез Ж. Логика смысла. 2-е изд. Москва, 2015. 472 с.
  • Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. 2-е изд. Москва, 1986. 445 с.
Authors: Suvorov Nikolai Nikolaevich
Рубрика: Без названия
Pages: 76-80
УДК: 130.2:719
DOI: 10.30725/2619-0303-2017-4-76-80
Keywords: monument of culture, imaginary, subjective, value, meaning, interpretation, perception, cultural memory, centrifugal force, centripetal force
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь