научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Design in time of transformation: metatheory or practical methodology

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

Staying in touch with reality has become one of the most important goals of the current design discourse, which is being diluted by the speculative metatheories that lay claims to self-sufficiency and universality. The neopragmatist communication paradigm is a way to sustain the practice-based approach in design theory and retain effective tools for creative design solutions. The methodology of semiotic discourse modelling developed under the neopragmatist tenets helps achieve creative freedom, spontaneity, and perceptivity as a mental state sustained by the existing and evolving intellectual patterns. By boosting open and self-evolving design thinking, the methodology of semiotic discourse modelling provides the designer with keys to making a relevant, contextual, and innovative product.

  • Лола Галина Николаевна
  • Giaccardi E. Principles of metadesign processes and levels of co-creation in the new design space. 2003. URL: http: // hdl. handle. net (дата обращения: 10. 11. 2017).
  • Fischer G., Giaccardi E. Meta-design: a framework for the future of end-user development // Lieberman H., Paternò F., Wulf V. End user development. Dordrecht: Springer Netherlands, 2006. P. 427-457. (Human-computer interaction series; vol. 9). URL: https: // doi. org (дата обращения: 10. 11. 2017).
  • Казаринова Н. В. Межличностная коммуникация: социально-конструкционистский анализ. Санкт-Петербург: Изд-во С.-Петерб. гос. электротехн. ун-та «ЛЭТИ» им. В. И. Ульянова (Ленина), 2006. 147 с.
  • Лола Г. Н. Дизайн-код: методология семиотического дискурсивного моделирования. Санкт-Петербург: Береста, 2016. 264 с.
Authors: Lola Galina Nikolaevna
Рубрика: Без названия
Pages: 148-150
УДК: 7.012
DOI: 10.30725/2619-0303-2017-4-148-150
Keywords: design, metadesign, design methodology, communication, neopragmatist principles
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь