научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Space of art museum as classroom

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

Museum of art at the turn of 20th-21st centuries took a step towards the viewer, thus enriching its exposure to possibilities of augmented reality - a virtual series of lectures, audio guides, computer technologies in the space of the exhibition and beyond. The integration of information and methodological, ideological, theoretical, axiological, scientific and technical resources in the space of the museum exhibition invites the viewer to make a choice from a passive client to an active learner. The number of objects in sequence, already asking questions to the viewer. The appeal to virtual devices to read visual messenger, search for information at some point saw a work of art - the true reality of the space of the art museum for smart viewer, visitor, who was elected to the position of partner of the museum installation. For this viewer, the space of the museum is educational audience. The lessons of communication with works of art in the modern situation of the museum boom can be regarded as the direction of informal education. However, it is preceded by a step of formal training, and what is referred to in this article. Museum classes in the sector of aesthetic education Methodical Department of the Russian Museum - cyclic visit to the museum by primary school pupils. Union teachers and museum staff is intended to achieve the tasks - the development of aesthetic feelings in junior schoolchildren on the example of the perception of Russian art. The cooperation of the sector with teaching school presented in the form of theoretical and practical training of students in the museum with younger students. Developed a program of methodological training of students of pedagogical college in art museum is a unique experience in educational cooperation.

  • Туминская Ольга Анатольевна
  • Михеева Л. П., Потапова М. В. Диалоги в музее: прогр. занятий с детьми дошк. и мл. шк. возраста в кл. эстет. воспитания Гос. Рус. музея. Санкт-Петербург, 2002. 85 с.
  • Должностные инструкции педагога начального образования. URL: http: // mogym.ru (дата обращения: 12.02.2018).
  • Бакушинский А. В. Художественное творчество и воспитание. Москва: Новая Москва, 1925. 270 с.
  • Президент Российской Федерации. Национальная образовательная инициатива «Наша новая школа»: указ № 271 от 4 февр. 2010 г. // Министерство образования и науки Российской Федерации: офиц. сайт. URL: https: // минобрнауки.рф (дата обращения: 12.02.2018).
  • Горбатенко С. Б. Петергофская дорога: ист.-архитект. путеводитель. Санкт-Петербург: Европ. дом, 2001. 447 с.
  • Юсов Б. П. Современная концепция образовательной области «Искусство» в школе. URL: http: // inka66.ru (дата обращения: 12.02.2018).
Authors: Tuminskaya Ol’ga Anatol’evna
Рубрика: Без названия
Pages: 122-128
УДК: 069.12:7
DOI: 10.30725/2619-0303-2018-1-122-128
Keywords: educational space, art museum, dialogue in museum, art installations, virtual space of museum, educational environment, informal education
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь