научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Photography in social media: transformation and transcoding

  • Annotation
  • Authors
  • List of references
As social life has expanded considerably into the virtual space, social media have become an important part and one of the topos of an individual’s life. The work analyzes transformation of photographic image published within the specific topos of social media. In this circumstance, photography, initially an ‘image’, ‘mimesis’, turns into a statement, a presentation and representation of an individual in the virtual society within the social media. Photography becomes not only the means of credible representation of a real individual behind the virtual persona but a manifestation of one’s interests, ideas, reflection and self-reflection. An individual’s hybrid existence, simultaneously in the material world and the virtual one, modifies the processes of self-identification accordingly. Not only the real person constructs their virtual image, but this image, in its turn, inevitably and considerably influences to the change of the individual’s identity in the real world.
  • Соколов Борис Георгиевич
  • Гурьева Мария Михайловна
  • Losh E. Beyond biometrics: feminist media theory looks at Selfiecity. URL: http: // selfiecity. net (дата обращения: 25. 04. 2018).
  • Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика / сост., общ. ред., вступ. ст. Г. К. Косикова. Москва: Прогресс, 1994. 615 с.
  • Peraica A. Culture of the selfie. Amsterdam: Inst. of Network Cultures, 2017. 115 p.
  • Jones A. The «Eternal Return»: self-portrait photography as a technology of embodiment // Signs: j. of women in culture and society / Univ. of Chicago. Chicago. 2002. Vol. 27, № 4. P. 947-978.
  • Dean J. Images without viewers: selfie communism. URL: https: // fotomuseum. ch (дата обращения: 25. 04. 2018).
  • Ратти К., Клодел М. Город завтрашнего дня: сенсоры, сети, хакеры и будущее городской жизни. Москва: Изд-во Ин-та Гайдара, 2017. 248 с.
Authors: Sokolov Boris Georgievich
Gourieva Maria Mikhailovna
Рубрика: Без названия
Pages: 83-90
УДК: 77:004.738.5
DOI:
Keywords: social media, photography, cultural studies, media studies, visual studies, information culture
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь