научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

«The Great Neurosis» of Jacques Loysel and Alfred Kubin

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

On the example of the work «The Great Neurosis» by the French sculptor Jacques Loysel and «Europe» by
the Austrian graphic artist Alfred Kubin, it is described and analyzed how artists gave characteristics of changes in
their eras, using the same visual image associated with a mental illness. It is proved that while Loysel’s artwork was
associated with the latest discoveries in medicine, then Kubin’s artwork was reinterpreted in a new way, reflecting
the problems and experiences of the «lost generation». From this it follows that the example of the works «The
Great Neurosis» and «Europe» by Loysel and Kubin can be traced not only to evolution, but also to the introduction
of the pathological image of the “hysterical body” both in the art of the XXth century and in contemporary art
practices. Such a study demonstrates the relevance and significance of studying the links between, as well as the
analysis of the impact of mechanisms of institutions of disciplinary power on the visual arts of various eras.


  • Мартынова Дарья Олеговна
  • 1. Lacan J. Seminar. Bk. 17. The wrong side of psychoanalysis (1969–1970). Moscow: Gnozis, 2008. 272 (inRuss.).2. Foucault M. Psychiatric power: сourse of lecturesgiven at the College de France in 1973–1974 acad. year.Saint-Petersburg: Nauka, 2007. 450 (in Russ.).3. Preez A. Putting on appearances: mimetic representations of hysteria. De Arte. 2004. 69, 47–61.4. Finn M. R. Figures of the pre-Freudian unconsciousfrom Flaubert to Proust. Cambridge: Cambridge Univ.Press, 2017. 242.5. Ruiz-Gómez N. A hysterical reading of Rodin’s Gatesof Hell. Art History. 2013. 36 (5), 994–1017.6. Jacques Loysel, circa 1896. La grande névrose.Sotheby’s. URL: https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/lot.7.html/2017/erotic-passion-desire-l17322(accessed: May 28.2020).7. Comfort K. Divine images of hysteria in Emile Zola’sLourdes. Nineteenth-Century French Studies. 2002. 30 (3/4),329–345.8. Mesch R. The hysteric’s revenge: French womenwriters at the Fin de Siècle. Nashville: Vanderbilt Univ.Press, 2006. 268.9. Catalogue illustré de peinture et sculpture (Dixhuitieme annee). Paris: L. Baschet, 1896. 284.10. Charcot J.-M., Richer P. Les dèmoniaques dans l’art.Paris: Delahaye et Lecrosnier, 1887. 140.11. Martynova D. O. Artistic representations in the worksof Auguste Rodin. Manuscript. 2019. 11, 332–336 (in Russ.).12. Mitchell J. H. Alfred Kubin. Art Journal. 1969. 28 (4),398–401.13. Treichler P. A. Escaping the sentence: diagnosis anddiscourse in «The Yellow Wallpaper». Tulsa studies in women’sliterature. 1984. Vol. 3, № 1/2. P. 61–75.14. Remarque E. M. All quiet on the Western Front.Return: novels. Moscow: AST, 1999. 528 (in Russ.).
Authors: Martynova Daria Olegovna
Рубрика: Искусствоведение
Pages: 144-149
УДК: УДК [730.036(44)+76(436)]:616.8
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2020-3-144-149
Keywords: Jacques Loysel, Alfred Kubin, medicine and art, vizualisations of madness, hysteria, corporeality, repres sed image, visual culture
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь