научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Cultural reminiscences in modern authorʼs jewelry art in Russia

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The term «reminiscence» is rarely used in modern research on decorative art. An example of how he works in this field is given based on an analysis of the author’s jewelry art in Russia. The theoretical conceptualizations of the term proposed by various researchers and their propositions are compared with the unique works of leading jewelers of the 1930s-2020s. Using specific examples of borrowings, adhering to the established periodization and realities of the artistic and historical context, the manifestations of particular forms of reminiscences are analyzed: quoting  – «verbatim» accuracy; replication – with changes; compilation – the use of parts to create a whole; variation – modification of elements; stylization – imitation of decorative effects. «Reminiscence» is considered as a tool of an artistjeweler, to which he resorts in solving specific creative tasks.

  • Перфильева Ирина Юрьевна
  • Eco U. Notes on the margins of “The Name of the Rose”. Eco U. The Name of the Rose. M., 1989. 427–468 (in Russ.).
  • Lekhin  I.  V.  (ed.), Lokshina  S.  M.  (ed.), Petrova F. N. (chief ed.). Shaumyan L. S. (ed.). Dictionary of foreign words. 6th ed., rev. and add. Moscow: Sovet. encyclopedia, 1964. 602 (in Russ.).
  • Vlasov V. G. Illustrated art dictionary. SaintPetersburg: ICAR, 1993. 186 (in Russ.).
  • Bagdasarova I. R. The term “reminiscence” in art history: (theory of the issue). Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences. 2011. 130, 205–213 (in Russ.).
  • Gadamer G. The relevance of beauty. Moscow: Iskusstvo, 1991. 366 (in Russ.).
  • Dementyeva S. V. The role and significance of reminiscences in comprehending the value-semantic content of social memory: abst. dis. on competition of sci. degree PhD in philosophy. Tomsk, 2000. 18 (in Russ,).
  • Bezruchko O. S. Reminiscence and the language of postmodernism. Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences. 2011. 127, 195–199 (in Russ.).
  • Puparev A. A. Artistic enamel. Moscow: KOIZ, 1948. 84 (in Russ.).
  • Andreeva E. Postmodernism. Art of the second half of the 20th – early 21st centuries. Saint-Petersburg: Azbuka-classica, 2007. 484 (in Russ.).
Authors: Perfilieva Irina Yurievna
Рубрика: Искусствоведение
Pages: 142-146
УДК: 739(470)”19”
DOI: 10.30725/2619-0303-2024-1-142-146
Keywords: reminiscence, citation, replication, compilation, variation, jeweler artist, jewelry piece
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь