научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Modern restoration practices of Eastern painting

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

An analysis of methods for preserving the monuments of oriental painting in the State Hermitage Museum are analyzed, and therefore one of the main directions in the activities of the Laboratory for Scientific Restoration of Oriental Painting is being considered - restoration of glue painting on canvas and silk of the Buddhist icon thang-ka. Issues on the preservation of original techniques and the development of an integrated approach that combines research and practical solutions to the tasks of restoring the thang-ka as a painterly scroll are aimed at updating. Traditional methods of creating, preserving and understanding thang-ka in Buddhist culture are interpreted as one of the significant factors that must be understood and integrated into the formation of scientific principles of conservation and restoration of Buddhist icons. The article highlights the issue of international cooperation and exchange of experience in the restoration of oriental painting. The relationship between the restoration, storage and display of oriental painting on the example of permanent and temporary exhibitions of the State Hermitage Museum is shown.

  • Коротков Максим Викторович
  • Обитель милосердия: искусство тибетского буддизма: кат. выст. Санкт-Петербург: Гос. Эрмитаж, 2015. 512 с.
  • Jackson D., Jackson J. Tibetan thangka painting: methods and materials. Boulder: Shambhala Publ., 1988. 202 p.
  • Lokesh Chandra Tibetan art. New Delhi: Niyogi Books, 2008. 216 p.
  • Huntington J. C. The Technique of Tibetan Paintings // Source: studies in conservation. 1970. Vol. 15, № 2. P. 122-133. URL: http: // jstor. org (дата обращения: 26. 11. 2018).
  • Косолапов А. И. Естественнонаучные методы в экспертизе произведений искусства. Санкт-Петербург: Гос. Эрмитаж, 2010. 170 с.
  • Возрожденные шедевры: реставрация в Эрмитаже. Санкт-Петербург: Гос. Эрмитаж, 2016. 92 с.
  • Сцены из поэмы «Арджунавиваха», тип табинг. Индонезия, о. Бали, конец XIX в. // Государственный Эрмитаж: электрон. кат. URL: http: // e-expo. hermitage. ru (дата обращения: 26. 11. 2018).
  • Завершение мастер-класса по реставрации китайского свитка на шелке в Лаборатории научной реставрации восточной живописи // Государственный Эрмитаж. 2013. 16 окт. URL: http: // hermitagemuseum. com (дата обращения: 26. 11. 2018).
  • Нарский документ о подлинности / Междунар. совет по охране памятников и достопримечательных мест, Нац. ком. (Россия), С.-Петерб. отд. URL: http: // icomosspb. ru (дата обращения: 26. 11. 2018).
  • Реставрация произведений графики: метод. рек. Москва: ВХНРЦ им. И. Э. Грабаря, 1995. 184 с.
Authors: Korotkov Maksim Viktorovich
Рубрика: Культурология
Pages: 127-132
УДК: 069.44:75.032(31)
DOI: 10.30725/2619-0303-2018-4-127-132
Keywords: restoration, storage, exhibition, Tibetan-Buddhist painting, thang-ka, State Hermitage
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь