научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Concept of «media» in interdisciplinary studies of communications

  • Annotation
  • Authors
  • List of references
The paper considers the problem of conceptual and terminological inconsistency in interdisciplinary media research. The problem is explored in the context of network society theories, the information society, mass society, mass culture, the theory of mass communication, etc. Analyzes both the phenomenon of media itself and related phenomena of new and social media, network media, mass communications, etc. Such concepts as «web 2.0», «media demassification», «mass media and communications» are considered. As a result of the study, the complexity of the conventional definition of basic concepts and categories in interdisciplinary media research is determined. The meanings of the terms «media» and «new media» are specified, their principal difference is determined. A three-level structure of media research is proposed as a systematization of knowledge and cognitive tools on the topic. The potential of cultural studies in the field of media is described.
  • Назаренко Алексей Николаевич
  • Horkheimer M. Critical theory: selected essays. New York: Continuum, 2002. 128 p. URL: http: // freudians.org (дата обращения: 17.07.2018).
  • Innis H. A. The bias of communication. Toronto: Univ. of Toronto Press, 2003. 304 p. URL: https: // utorontopress.com (дата обращения: 17.07.2018).
  • Маклюэн М. Галактика Гутенберга: cотворение человека печатной культуры / пер. с англ. А. Юдин. Киев: Ника центр: Дмитрий Бураго, 2003. 432 с. URL: http://yanko.lib.ru (дата обращения: 17.07.2018).
  • Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека / пер. с англ. В. Г. Николаева; Центр фундамент. социологии. Москва; Жуковский: Канон-пресс-Ц: Кучково поле, 2003. 462 с.
  • Архангельская И. Б. Теория коммуникации в трудах Х. А. Инниса и Г. М. Маклюэна // Вестн. Нижегор. ун-та им. Н. И. Лобачевского. Социальные науки. 2007. № 3 (8). С. 148-152. URL: http: // unn. ru (дата обращения: 17.07.2018).
  • Рогалева О. С., Шкайдерова Т. В. Новые медиа: эволюция понятия: аналит. обзор // Вестн. Омск. ун-та. 2015. № 1 (75). С. 222-225.
  • Алексеева А. О. Новые интерактивные медиа в контексте теорий информационного общества: дис. … канд. филол. наук: 10.01.10. Москва, 2006. 195 с.
  • Кириллова Н. Б. Медиакультура от модерна к постмодерну. Москва: Акад. проект, 2005. 448 с.
  • Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество: опыт социал. прогнозирования / пер. с англ., под ред. В. Л. Иноземцева. Москва: Academia, 1999. 783 с.
  • О’Рейли Т. Что такое Веб 2.0 / пер. Н. Казаковой // Компьютерра. 2005. 18 окт. URL: http: // old. computerra. ru (дата обращения: 17.07.2018).
  • Дукин Р. А. Феномен социальных медиа: проблема социологического осмысления // Вестн. Нижегор. ун-та им. Н. И. Лобачевского. Социальные науки. 2015. № 4. С. 122-126.
  • Савчук В. В. Медиафилософия. Приступ реальности. Санкт-Петербург: Рос. христиан. гуманитар. акад., 2013. 350 с.
Authors: Nazarenko Aleksei Nikolaevich
Рубрика: Культура в современном мире 131100
Pages: 68-73
УДК: 316.77
DOI: 10.30725/2619-0303-2018-3-68-73
Keywords: philosophy of media, theory of media, cultural studies, media studies, new media, social media, cultural media
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь