научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Cultural and educational potential of folk musical instruments

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The article unfolds the cultural and educational potential of folk instruments in musical education. It also
shows and analyzes modern reality of fi nding resources for a child’s social development and ethnocultural self-
identifi cation on the basis of socio-cultural values of folk musical culture, folk instruments capabilities within the
sphere of their functional use and through the lens of multidimensional and complex infl uence. Organological
properties of folk instruments in solving educational, culturalogical and socio-educational tasks are analyzed.
There is a correlation analysis of folk instrument music-making with basic functions of socio-cultural activity:
communicative interaction formation, solving of informational and educational tasks, performance of culture-
forming activities, and maintaining body and mind health. The article actualizes value of playing folk instruments
as a source of a child’s active perception of environment, and formation of social education processes within the
native cultural values system, dynamic communication with other children, and development of personal qualities.
Socio-cultural eff ects of using the folk instruments in musical education are highlighted.

  • Рытов Дмитрий Анатольевич
  • 1. Об образовании в Российской Федерации: федер.закон с послед. изм. и доп. на 2018 г. Москва: Эксмо, 2018.224 с. 2. Ариарский М. А. Педагогическая культурологияв системе реализации созидательного потенциала куль-туры // Вестник Кемеровского государственного универ-ситета культуры и искусств. 2014. № 27. С. 66–74. 3. Блок О. А. Педагогический потенциал музыкаль-ного искусства // Вестник Московского государствен-ного университета культуры и искусств. 2016. № 1 (69).С. 227–232. 4. Варламов Д. И. Парадигма музыкального ис-кусства как фактор совершенствования системы спе-циального образования // Вестник Челябинской го-сударственной академии культуры и искусств. 2013.№ 4 (36). С. 102–106. 5. Каргин А. С. Народная художественная культура:курс лекций: учеб. пособие для студентов высш. и сред.учеб. заведений культуры и искусств. Москва: Гос. респ.центр рус. фольклора, 1997. 288 с. 6. От нейрона к мозгу / Д. Николлс, Р. Мартин, Б. Вал-лас, П. Фукс; пер. П. М. Балабана, А. В. Галкина, Р. А. Гиниа-туллина, Р. Н. Хазипова, Л. С. Хируга. Москва: ЕдиториалУРСС, 2003. 672 с. 7. Бородина С. Д., Еманова Ю. Г., Яо М. К. Творческиепрактики как форма социального гедонизма // ВестникКазанского государственного университета культурыи искусств. 2012. № 4. С. 23–29. 8. Пословицы русского народа: сб. пословиц, по-говорок, речений, присловий, чистоговорок, прибауток,загадок, поверий и пр.: в 2 т. / авт.-сост. В. И. Даль. 2-е изд.Санкт-Петербург; Москва: М. О. Вольф, 1879. Т. 2. 660 с. References 1. On education in Russian Federation: federal law withlast amendments and modifi cations on 2018. Moscow: Eksmo,2018. 224 (in Russ.). 2. Ariarskii M. A. Pedagogic culture studies withinrealization system for creational potential of culture. Vest-nik of Kemerov State University of Culture and Arts. 2014. 27,66–74 (in Russ.). 3. Blok O. A. Pedagogic potential of musical art. Vestnikof Moscow State University of Culture and Arts. 2016. 1 (69),227–232 (in Russ.). 4. Varlamov D. I. Musical art paradigm as factor for de-velopment of special education system. Vestnik of ChelyabinskState University of Culture and Arts. 2013. 4 (36), 102–106 (inRuss.). 5. Kargin A. S. Folk artistic culture: series of lectures:study guide for students of higher and secondary educationalinstitutions of culture and arts. Moscow: State RepublicanCentre of Russ. Folklore, 1997. 288 (in Russ.). 6. Nicholls J. G., A. Martin R., Wallace B. G., Fuchs P. A.; Bal-aban P. M. (transl.), Galkin A. V. (transl.), Giniatullin R. A. (transl.),Khazipov R. N. (transl.), Khirug L. S. (transl.) From Neuron toBrain. Moscow: Editorial URSS, 2003. 672 (in Russ.). 7. Borodina S. D., Emanova Y. G., Yao M. K. Creativepractices as form of social hedonism. Vestnik of Kazan StateUniversity of Culture and Arts. 2012. 4, 23–29 (in Russ.). 8. Dal’ V. I. (comp.) Proverbs of Russian people: coll. ofproverbs, sayings, folksays, tongue twisters, bywords, riddles,supersticions, etc.: in 2 vol. 2nd ed. Saint Petersburg; Moscow:M. O. Vol’f publ., 1879. 2. 660 (in Russ.).
Authors: Rytov Dmitrii Anatolievich
Рубрика: Педагогические науки
Pages: 117-121
УДК: УДК [78.031.4:780.61/.66]:[37.01:78]
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2019-2-116-120
Keywords: musical education, artistic development, social education, ethnopedagogics, folk musical instruments, socio-cultural potential, ethno-cultural self-identity, social and cultural activity, socio-pedagogical process
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь