научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Houdon and Canova at the origins of the monumental sculpture of the USA

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The beginning of XIX century should be regarded as the time, when the origin of national tradition in sculpture was laid, as well as implementation of it into cultural consciousness, public space and art education. The appearance on the historical scene of such mythologized during the lifetime f gures as G. Washington, B. Franklin, T. Jef erson promoted the appeal to the portraiture and monumental sculpture. Analyzed in the article monuments of G. Washington as national leader were installed in the Capitols of Richmond, Virginia, and Raleigh, North Carolina. They were executed by two leading European sculptors of the time J.- A. Houdon and A. Canova for the newly born republic of United States of America in the early republican period (end of XVIII – early XIX century). They can be considered the starting point of realistic conception (H. K. Brown, D. Q. A. Ward, D. C. French) and academic neoclassicism (J. Frazee, T. Crawford, H. Greenough) for establishing the national tradition in the art of sculpture in XIX century. Submitted material of the article f lls in the lack of research in the f eld of American sculpture

  • Гуркина Наталия Семеновна
  • 1. Craven W. The origins of Sculpture in America:Philadelphia, 1785–1830.The American art j.1977. Nov.4–33.2. Brown M. American art to 1900: painting, sculpture,architecture. New York: Abrams, 1977. 631.3. Reau L. Houdon. Sa vie et son oevre. T. 1. Paris: F. deNobele, 1964. 499.4. Arnason H. Sculptures of Houdon. Moscow: Iskusstvo,1982. 126 (in Russ.).5. Crawford J. C. The Classical Tradition in AmericanSculpture: Structure and Surface.The American art j.1979.11 (3). July. 38–52.6. Bjelajac D. American art: a cultural history. PearsonPrentice Hall, 2005. 512.7. Salomon X. F., Bertramini G., Guderzo M. Canova’sGeorge Washington. The Frick Collection. New York,2018. 188.
Authors: Gurkina Nataliya Semenovna
Рубрика: Искусствоведение
Pages: 168-172
УДК: УДК 73.03(73)«18»+73-051(44+450)«17/18»
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2019-3-168-172
Keywords: American sculpture, neoclassicism, realism, portrait bust, monument, J.-A. Houdon, A. Canova
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь