научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

The Semantics of 20th century jazz culture

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The article deals with the problem of studying the semantics of jazz culture. Jazz as one of the brightest trends of music of the XX century has already been studied quite well from the point of view of musicology, art history, sociology, cultural studies, but the semantic features of jazz culture have not yet found their full understanding in domestic science. Jazz culture includes not only the performance of jazz, but also the traditions of how it is listened to, what type of musical interaction has developed between participants (performers and the public) within the framework of musical communication, as well as forms of external attributes of jazz. The article analyzes and systematizes the existing semantic features of jazz culture. The author concludes that all of them were somehow perceived and used in all aspects of the musical culture of the XX century.

  • Костюк Екатерина Борисовна
  • 1. Kholopova V. N. Music as an art form: textbook for students of univ. of arts and culture. Ed. 4th, rev. SPb.: Lan’; Planet of Music, 2014. 320 (in Russ.).
  • 2. Makhlina S. T. Semiotics of Culture and Art. SPb.: Composer, 2003. 2, 340 (in Russ.). 44 Вестник СПбГИК № 4 (49) декабрь · 2021
  • 3. Kreidlin G. E. Non-verbal semiotics: body language and natural language. M.: Novoe lit. obozrenie, 2002. 592 (in Russ.).
  • 4. Losev A. F. Philosophy. Mythology. Kultura. M.: Politizdat, 1991. 525 (in Russ.).
  • 5. Shak F. M. Jazz and mass music in the sociocultural processes of the second half of the XX – early XXI century: abstr. dis. on competition of sci. degree PhD in art history: 17.00.02. Rostov-on / D., 2018. 52 (in Russ.).
  • 6. Rybakova M. G. Mass culture and its influence on the political image of the state (on the example of the USA). SPb.: Saint-Petersburg State Univ. of Culture and Arts, 2005. 136 p.
  • 7. Delaunay Ch., Panassié H. Le Jazz Hot. Paris, 1934. 432.
  • 8. Work J. W. American Negro Songs. New York, 1940. 272.
  • 9. Panasye Yu. The history of authentic jazz. L.: Music, 1978. 128 (in Russ.).
  • 10. Collier J. The formation of jazz: popular historical sketch. Moscow: Raduga, 1984. 400 (in Russ.).
  • 11. Kunin E. Secrets of rhythm in jazz, rock and pop music: a guide for students of playing keyboard instruments. M.: Syncopa, 2001. 56 (in Russ.).
  • 12. Konen V. D. The third layer: new mass genres in music of the XX century. M.: Muzyka, 1994. 160 (in Russ.).
  • 13. Muzalevskaya Y. E. History of street style. SPb.: Phoenix, 2009. 280 (in Russ.).
  • 14. Khrenov N. A. Public in the history of culture: the phenomenon of the public from the perspective of mass psychology. M.: Agraf, 2007. 496 (in Russ.).
Authors: Kostiuk Ekaterina Borisovna
Рубрика: Культурология
Pages: 39 - 44
УДК: 78.036.9:81’37
DOI: 10.30725/2619-0303-2021-4-39-44
Keywords: jazz, semiotics, semantics, denotation, mass culture, elite culture
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь