научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Arts education and art teaching in the Republic of Lithuania: goals, objectives and priority selection

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The article analyzes the experience of assessing the quality of art education in the school system of the Republic of Lithuania, the content and quality of the organization of the learning process, incl. in the areas of art and culture. The article deals with conceptual attitudes in the field of art and culture education in Lithuanian institutions. The conditions for the implementation of art education programs, the choice of priorities for the implementation of art education programs are analyzed, the state policy for the implementation of culture and education programs is considered. The article interprets the results of a sociological study of assessing the quality of art education lessons, planning lessons and the educational program at school, the consistency of means, goals and methods of teaching. Based on the analysis conducted, the article concludes about the active development of non-formal education in the field of culture and art

  • Михальченкова Наталья Алексеевна
  • Большакова Юлия Михайловна
  • 1 Kligiene M. (red.), Daraškevičius V. (red.). Meninio ugdymo pamoka: ką reikėtų keisti. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras, 2012. 190.
  • 2. Kūrybiškumas Europos mokyklose: mokytojų apklausa. 2009. URL: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC55645_ Creativity%20Survey%20Brochure.pdf (accessed: Apr.28.2021).
  • 3. Lukšienė M. Pedagogika ir kultūra. Lietuvos švietimo reformos gairės. Vilnius: Valstybinis leidybos centras, 1993. 25–43.
  • 4. Martišauskienė E. Dvasingumo ugdymas, keičiantis ugdymo paradigmai. Pedagogika: mokslo darbai. Vilnius, 2005. 79, 32–39.
  • 5. Menas ir kultūrinis ugdymas Europoje mokykloje. Švietimo, garso ir vaizdo bei kultūros vykdomoji įstaiga (Education Audiovisual and Culture Executive Agency), 2009. 104 p. URL: https://op.europa.eu/lt/ publication-detail/-/publication/0e41e888-7d1b-4073- adea-502974017735 (accessed: Apr.28.2021).
  • 6. Arts, Creativity and Cultural Education: An International Perspective. London: Qualifications and Curriculum Authority, 2000. URL: https://assets. publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/ uploads/attachment_data/file/605402/1200_QCA_Thearts-creativity-and-cultural-education-finalreport.pdf (accessed: Nov.12.2021).
  • 7. Geležinio Vilko. Vilnius dalyvių mokytojų patirtis / Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo min. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras, 2010. 120.
  • 8. Mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimo tobulinimo dorinio, meninio ir kūno kultūros ugdymo procesų rekomendacijos: projekto (2008–2010 m.). Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras, 2010. 210.
Authors: Mikhalchenkova Natalya Alekseevna
Bolshakova Yuliya Mikhailovna
Рубрика: Педагогические науки
Pages: 86 - 92
УДК: 37.036(474.5):303.094.5
DOI: 10.30725/2619-0303-2021-4-86-92
Keywords: art education, pedagogy, art, educational policy, school system of the Republic of Lithuania
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь