научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Discursive methods of modern jazz education

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

This article examines the systems of jazz education, the consequences of the formation of jazz traditions and the development of jazz icons in pedagogical practice, as well as critical attempts to reveal the field of jazz studies for a broader cultural analysis. In this context, the unique problems faced by jazz education are analyzed, assuming that these problems are inextricably linked to the nature of music itself. The article focuses on three key areas that are fueled by opposing positions in jazz: the need for jazz education, geographical discrepancies in education systems, and the alleged differences between jazz performance and social theory. This study of the complex social and cultural space occupied by education reveals the potential for the development of educational methods for the destruction of dominant ideologies and the disclosure of cultural myths associated with them.

  • Саруханян Бениамин Ашотович
  • 1. Allsup R. E. Transformational Education and Critical Music Pedagogy: examining the link between culture and learning. Music Education Research. 2003. 5 (1), 5–12.
  • 2. Small C. Music, society, education. London: Wesleyan Univ. Press, 1996. 248.
  • 3. Haines P. Sienna/symposium, coda. The Journal of Jazz and Improvised Music. 2003. Jan.–Febr., 39–40.
  • 4. Shepard J. Music as a Social text. Cambridge, UK: Politi Press, 1991. 245.
  • 5. Wolff J. The ideology of autonomous art. Music and society: the policy of composition, performance and reception / ed.: R. Leppert, S. McClary. Cambridge etc.: Cambridge univ. press, 1989. 1–13.
  • 6. Trodre R. Professor of Jazz opens a classroom school. The Observer. 1998. Febr. 15. 20.
  • 7. Eagleton T. Literary Theory: An Intruduction. Oxford: Blackwell, 1993. 248.
  • 8. Berliner P. F. Thinking in Jazz: The Infinite Art of Improvisation. Chicago, Illinois: Publ. house Univ. of Chicago Press, 1994. 904.
  • 9. Kenny W. H. Chicago Jazz: A Cultural History, 1904–1930. Oxford: Oxford Univ. Press, 1995. 248.
  • 10. Gates H. L., Jr. Loose Cannons: Notes on the Culture Wars. New York, Oxford: Oxford Univ. Press, 1993. 224.
  • 11.  Gabbard K. (ed.). Jazz Among Discourses. Durham; London: Duke Univ. Press, 1995. 288.
Authors: Sarukhanian Beniamin Ashotovich
Рубрика: Педагогические науки
Pages: 93 - 98
УДК: 7.036.9.071.2:37.036.5
DOI: 10.30725/2619-0303-2021-4-93-98
Keywords: discursive methods, jazz education, jazz culture, jazz traditions, jazz traditions, jazz performance
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь