научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Interpretation of Dutch classicism of the XVII century

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The article is devoted to the study of perception and history of research of Dutch classicism of the XVII century. Based on publications published in the XVII–XX centuries, the conclusion is made about the interest of scientists, painters and travelers in the oeuvre of Dutch classic artists, however, interpretation and estimation of this style and the works of classic painters depended on taste of time and dominating in one era or another of artistic trends. For instance, in the XVII–XVIII centuries, classicism corresponded the tasks of Enlightenment and the work of Dutch classicists was highly appreciated and popular. In the XIX century, the era of Romanticism and historicism begins, artistic guidelines change and art, limited by a number of rules and principles, what classicism was, ceases to be relevant and sharply criticized on the pages of various books. This attitude to classical art persisted until the first quarter of the XX century. Since the second half of the century, the work of Dutch classicists has been actively studied, which continues to this day.

  • Королькова Ольга Александровна
  • 1. Tilkes O. Stories of Rembrandt’s country. Moscow: New lit. review, 2018. 1048 (in Russ.)
  • 2.  Houbraken  A. De groote schouburgh der Nederlantsche konstschilders en schilderessen: in 3 vols. s-Gravenhage: J. Swart, C. Boucquet, M. Gaillard Publ., 1753. 2, 368.
  • 3.  Houbraken  A. De groote schouburgh der Nederlantsche konstschilders en schilderessen: in 3 vols. s-Gravenhage: J. Swart, C. Boucquet, M. Gaillard Publ., 1753. 3, 415.
  • 4. Lebrun J.-B. Galerie des Peintres Flamands, Hollandais et Allemands: in 2 vols. Paris: l’Auteur, rue du Gros-Chenet, pres de celle de Clery, 1792. 1, 96.
  • 5. Pilkington M. The gentleman’s and connoisseur’s dictionary of painters. London: T. Cadell Publ., 1770. 723.
  • 6. Lebrun J.-B. Galerie des Peintres Flamands, Hollandais et Allemands: in 2 vol. Paris: l’Auteur, rue du Gros-Chenet, pres de celle de Clery, 1792. 2, 107.
  • 7. Diderot D. About art: in 2 vols. Leningrad; Moscow: Iskusstvo, 1936. 1, 236 (in Russ.).
  • 8. Kugler F. A Handbook of the History of Painting. London: John Murray Publ., 1846. 377.
  • 9. Burger W. Musees de la Hollande: in 2 vols. Paris: Jules Renouard, Libraire-Editeur Publ., 1858. 1, 332.
  • 10. Houssaye A. Histoire de la Peinture Flamande et Hollandaise. Paris: Jules Hetzel Publ., 1866. 224.
  • 11. Schmidt-Degener F. Rembrandt’s portret van Gerard de Lairesse. Onze Kunst. 1913. 23, 117–129.
Authors: Korolkova Olga Aleksandrovna
Рубрика: Искусствоведение
Pages: 115 - 120
УДК: 7.074(73)”19”
DOI: 10.30725/2619-0303-2021-4-115-120
Keywords: Dutch classicism, Dutch art, Gerard de Lairesse, Adriaen van der Werff, history of research of Dutch classicism
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь