научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Network culture and two vectors of development of visual arts

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

In the article, from the standpoint of the theory of network culture and the concept of «symbolic capital» by P. Bourdieu, the processes taking place in visual art practice under the influence of the development of the Internet are considered. Contemporary art practices and digital art explore the same symbolic capital from different conceptual positions. For contemporary artistic practice, the critical theory and idea of D. Kossuth about the search for the boundaries of art as such, the study of the socio-cultural reality of the here-and-now, and the formulation of the principles of identity remain the main ones. In digital practices, the focus is on the search for an individual style through the study of the structural features of the artistic language itself, autonomy from verbal commentary. The presence of these vectors is also associated with the redistribution of power capital under the influence of the development of network culture and the Internet, when the museum and gallery sphere is not able to control all the processes taking place in art practice. Not one of the participants in artistic communication possesses the integrity of power. Networks today have become a platform with their own power and authority. At the same time, rules from offline flow into the virtual environment and new restrictions are created, related both to the ontological features of digital logic and to the work of online communities.

  • Демшина Анна Юрьевна
  • 1. Gere C. Digital Culture. Rev and updated ed. London: Reaktion Books, 2009. 240.
  • 2.  Varnelis  K. Conclusion: The Rise of Network Culture. Networked publics. URL: http:// networkedpublics.org/book/conclusion_rise_network_ culture.html#_edn12 (accessed: Febr.4.2022). 
  • 3.  Varnelis  K.  (ed.). Networked Publics. Cambridge (Massachusetts); London: The MIT Press, 2008. 192. 
  • 4.  Latour  B. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford Univ. Press, 2005. 301 p. URL: https://www. amazon.com/Reassembling-Social-Introduction-ActorNetwork-Theory-Management/dp/0199256055?asin=0 199256055&revisionId=&format=4&depth=1 (accessed: Febr.4.2022). 
  • 5. Bourdieu P.; Shmatko N. A. (ed. of transl., afterword). Social space: fields and practices: per. from fr. Saint-Petersburg: Aletheia; Moscow: Inst. of experimental sociology, 2005. 576 (in Russ.). 
  • 6. Bourdieu P. The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. New York : Columbia univ. press, 1993. 322. 
  • 7. Griffin T. Among the most intriguing aspects. Tim Griffin. Artforum International. URL: https://www. artforum.com/print/201006/tim-griffin-25712 (accessed: Febr.4.2022). 
  • 8. Deleuze G. Negotiations: 1972–1990. New York: Columbia Univ. Press, 1990 221. 
  • 9. Susan G. D. R&D for Social Life: Entertainment Retail and the City. Let’s Entertain: Life’s Guilty Pleasures. New York: Walker Art Center, 2000. 133– 166. 
  • 10. Bourriaud N. Postproduction. New York: Lukas & Sternberg, 2002. 47. 
  • 11. Geexy. Studying as an artist in the USA and in Russia – where is it better?: video. Youtube. URL: https:// www.youtube.com/watch?v=9K9FX3r37_k (accessed: Febr.4.2022). 
  • 12. Kuteinikov R. Landscape design. ArtGraft. URL: https://ru.firstelearn.com/course/landscapes_2_0 (accessed: Febr.5.2022). 
  • 13. The Art of Aaron Blaise. Youtube. URL: https:// www.youtube.com/user/AaronBlaiseArt (accessed: Febr.4.2022). 
  • 14. Van Dijk Jan A. G. M. The Network Society: Social Aspects of New Media. 4th ed. California: SAGE Publ. Ltd., 2001. 384.
Authors: Demshina Anna Yur’evna
Рубрика: Культурология
Pages: 31 - 37
УДК: 7.036-028.22:004
DOI: 10.30725/2619-0303-2022-1-31-37
Keywords: network culture, contemporary art, digital art, art education, symbolic capital, power discourse
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь