научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Museum and university collaboration in ceramic art preservation

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

Currently, the role of conservation approaches in the study and preservation of cultural heritage objects has increased significantly since these approaches fully correspond to the interdisciplinary nature of modern research. In such conditions, in universities appear new professional training programs, for example, specialized at artistic ceramics and glass conservation. There are such forms of cooperation as conservation internships based on museum collections of Russian Federation. As a result, museums get their collections conserved and students obtain invaluable experience of work on cultural heritage objects. Even though such collaborations aim primarily at routine conservation tasks, valuable observations and discoveries previously concealed properties of items conserved and the circumstances of their historical existence are possible here to be expected and dealt with.

  • Шлыкова Татьяна Викторовна
  • 1. Citovich V. I., Timchenko T. R. Socio-psychological Problems of Conservation Activities. Artistic Heritage. Storage. Study. Conservation. Мoscow, 2000. 18, 96–100 (in Russ.).
  • 2. Bol’shakova N. A., Shlykova T. V. Diverse Approaches Towards the Conservation of Ancient Ceramics and European Porcelain as Exemplified by «The Fire» and «The Earth» Vases from the «Four Elements» Series by I. I. Kändler. Proceedings of Department of History of Saint-Petersburg University. 2015. 22, 114–121 (in Russ.).
  • 3. Vahoneev V. V. An Integrated Approach to the Archaeological Study of the Ancient Settlement of Akra. Tauride Studies. Series: Historical Sciences. 2017. 12, 38–44 (in Russ.).
  • 4. Morozova Ya. I., Timoshenko M. E., Zelenko S. M. Byzantine white-clay ceramics from the excavations of a ship of the 13th century: (cat. of finds). Feodosia: Art Life, 2016. 171: ill. (Underwater archaeological sites of the Sudak Bay; 1) (in Russ.).
  • 5. Andreeva L. N. (comp.), Antonyan A. S. (comp.), Barabanova T. I. (comp.), et al. Restoration of museum ceramics: method. Recommendations. Moscow: The Grabar Art Concervation Center, 1999. 143: ill. (in Russ.).
  • 6. The restoration department will be expanded in Chersonese: [report]. «First Sevastopol». Youtube. com. 2019. May 27. URL: https://www.youtube.com/ watch?v=YxbnqJLfuWw (accessed: Febr.28.2021) (in Russ.).
  • 7. Hellenistic Cup. Restored Masterpieces: Restoration in the Hermitage. Saint-Petersburg: Publ. house of the State Hermitage, 2017. 68–69 (in Russ.).
  • 8. The Museum of Underwater Archeology accepts an internship from Saint-Petersburg. State Committee for the Protection of the Cultural Heritage of the Republic of Crimea: website. 2020. Jan 16. URL: https:// archive-gkokn.rk.gov.ru/ru/article/show/331 (accessed: Febr.28.2021) (in Russ.).
  • 9. Bobrov Yu. G. Theory of restoration of monuments of art: regularities and contradictions. Moscow: Edsmith, 2004. 344: ill. (in Russ.).
Authors: Shlykova Tat’yana Viktorovna
Рубрика: Культурология
Pages: 106 - 110
УДК: [069.15:378]:738.025.4
DOI: 10.30725/2619-0303-2022-1-106-110
Keywords: cultural heritage preservation, conservation methodology, conservation pedagogics, applied art conservation, artistic ceramics
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь