научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Creativity in the system of leisure concepts

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

Creativity and leisure are two closely related factors of human life. However, the change in the angle of analysis of «creativity» as a new professional and economic phenomenon has created a gap between creative and leisure processes. In today’s crisis realities, the creative sector faces practical difficulties. The answer to the current challenges of the creative class can be found by referring to the fundamental leisure concepts, which long before the emergence of the paradigm of the «creative era» predicted and recorded the most important trends in the functioning of modern society. Analysis of the ideas of «civilization of leisure», «knowledge society», «bohemian bourgeois», «creative class», etc. reveals the basic, but neglected in practice, principles of civilizational progress based on creativity, which become the basis for creating a new format for the functioning of creative industries, presented in this work.

  • Мацко Виктория Александровна
  • 1. Litvintseva G. Yu. Culturology of leisure: textbook. Saint-Petersburg: Kult-InformPress, 2018. 268 (in Russ.). 
  • 2. Dumazedier J. Vers une civilization du loisir? Paris: Ed. par Points, 1972. 314. 
  • 3. Yaroshenko N. N. The concept of «Leisure civilization» in the context of foreign social and cultural research. Bulletin of the Moscow State University of Culture and Arts. 2019. № 5 (91), 92– 101 (in Russ.). 
  • 4. Litvintseva G. Yu. Creative spaces of the «new type» audience. International Research Journal. 2016. 10 (2), 201–202 (in Russ.). 
  • 5. Drucker P. F. The New Society. The Anatomy of Industrial Order. New York: Routledge, 1993. 362. 
  • 6.  Makhlup  F.; Dumoulin  I.  I.  (transl.); Kozlov U. I. (transl.); Shterngarts M. Z. (transl.). Production and dissemination of knowledge in the USA. Moscow: Progress, 1966. 464 (in Russ.). 
  • 7. Horkheimer M., Adorno T. Cultural industry. Enlightenment to deceive the masses. Moscow: AdMarginem, 2016. 104 (in Russ.). 
  • 8. Fassel P. Class: A guide to the American status system. Moscow: Higher School of Economics, 2021. 280 (in Russ.). 
  • 9. Brooks D. Bobo in Paradise: where the new elite comes from. Moscow: Ad Marginem Press, 2014. 296 (in Russ.). 
  • 10. Florida R.; Yatsyuk N. (transl.). Creative class: people who change the future. Moscow: Mann, Ivanov and Ferber, 2016. 384 (in Russ.).
  • 11. Matsko V. A. Integration of creative industries in the communicative space of creative centers. Bulletin of the St. Petersburg State University of Culture. 2021. 2 (47), 72–76 (in Russ.).
Authors: Matsko Viktoriya Aleksandrovna
Рубрика: Педагогические науки
Pages: 118 - 123
УДК: 379.8.091.4:316.733
DOI: 10.30725/2619-0303-2022-1-118-123
Keywords: creativity, creative industries, creative spaces, leisure, creative class, bohemian bourgeois, leisure civilization
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь